Guide / Inspiration

Filip Tysander har gjort det alla entreprenörer drömmer om. På knappt fyra år har hans företag Daniel Wellington gått från en diffus idé till ett bolag som omsätter 550 miljoner kronor.  Och allt började på en backpackresa i Thailand.

När Filip Tysander möter publiken på Anders Wall-föreläsningen i Uppsala gör han det med ett avslappnat intryck. Lika avslappnat tog han sig också igenom studentåren just i Uppsala. Men, han tog tillvara på åren.

– Jag hade en mängd affärsidéer redan då. Parallellt med ekonomistudier testade jag uppfinningar, internettjänster, importerade prylar från Kina. Jag använde tiden till att testa mig fram.

Men inget slog riktigt. Under en backpackresa till Thailand träffade han en man med en spännande livshistoria, men också med en snygg klocka med NATO-band.

Det gick några år, Filip Tysander ville fortfarande testa något eget och när han en dag läste om ett företag i Dagens industri som omsatte sju miljoner och gjorde plastklockor tänkte han att ”det där kan jag göra bättre för ett billigare pris”.

Han flög ner till Hong Kong för att hitta en producent till kopior av klockorna, men det kändes inte helt rätt. Då kom han ihåg NATO-banden.

– Jag ville göra en ny, unik och egen produkt istället för att kopiera. Jag skissade på en enklare klocka med avskalad design.
Utan specifik kunskap om klockor fick han fram sin egen – Daniel Wellington, döpt efter mannen i Thailand.

Och efter knappt fyra år har klockorna gjort succé. Från en omsättning på drygt 27 miljoner kronor 2013, till en omsättning på drygt 550 miljoner förra året. Resultat efter finansnetto ligger på 310 miljoner kronor.
– Du måste börja med en dröm, testa att starta något, testa många olika idéer och studenttiden är ett jättebra tillfälle att börja, säger han.

I en intervju efteråt med moderator Fredrik Lindström fick Filip Tysander frågan om den verkliga Daniel Wellington, vad har han sagt om framgångarna?
–  Detta var innan Facebooks tid, så vi har ingen kontakt. Jag vill gärna ta kontakt, men det är med en skräckblandad förtjusning att närma mig honom. Jag vill absolut inte väcka den björn som sover, säger Tysander och skrattar.

Filip Tysander om…

… att ta risker – som att sätta sig på ett flyg till Hong Kong för sina sista pengar
– Jag reflekterar inte jättemycket över risk. Med den uppbackning som vi har i dag så finns det inte jättemycket att förlora om man satsar sina sista CSN-pengar på att flyga till Hong Kong.

… att lyckas nå ut med sina produkter

– Jag var snabb att springa ut på nya marknader och med dagens sociala medier är det lättare att nå ut. Det har hjälpt att jag varit girig att springa snabbt. Jag har varit stressad över konkurrensen – som aldrig kom.

… var han är om tio år
– Svårt att säga då jag inte på fyra år kunde förvänta mig det här. Men jag hoppas vara en ny svensk modeskapare i världen. Jag vill också bredda mig och investera i andra företag.

… att komma på den perfekta idén
– Jag har testat många idéer. Försök sätta igång med något, gärna så tidigt som möjligt. Det handlar mycket om det mentala. Jag drömmer stort.

… receptet för att lyckas
– Det är många komponenter som bidrar till framgång. En unik idé och produkt och att det fanns efterfrågan var avgörande för mig.