Guide / InspirationJennifer Jansch drömde om att starta eget företag och att bo i New York. Här berättar hon hur det gick till när hon tog steget och satsade allt!

För fyra år sedan packade Jennifer Jansch in familjen i ett flygplan och flyttade till New York. Det enda hon visste säkert var att hon ville driva eget företag – i dag äger hon företaget Bag-all med butik och kontor på Manhattan.

Vad fick dig att ta steget att flytta?
– Jag har alltid vetat att jag hör hemma i New York. Jag har både pluggat och bott här i omgångar. När jag träffade min man flyttade jag till Stockholm, vi fick barn och under de åren arbetade jag som journalist på konsultbasis. Tillsammans med Carina Nunstedt startade jag tidningarna Mama och Family Living. Men jag kände hela tiden att jag ville driva något eget. När man lägger ner mycket energi på sitt arbete vill man ha mer utdelning än sin lön. 2008 var jag ledig under sommaren och tillsammans med familjen spenderade jag ett halvår i New York. Alla trivdes och det var då både jag och min man kände att det var dags! Nu skulle vi satsa och ta klivet över havet.

Hur kom du på idén med ditt företag Bag-all?
– Eftersom jag visste att jag ville starta eget letade jag efter någon lämplig produkt. Jag ville gärna jobba med något som har med ett miljötänk att göra. Så av en händelse hittade jag en amerikansk miljörörelse som tillverkade presentpåsar i tyg som gick att återanvända. Jag gillade idén och tänkte att ”jag kan göra dem snyggare”. Nu har jag inte bara presentpåsar utan många olika modeller. Jag satt hemma och sydde och provade olika varianter av påsar. Frågade vänner och familj om råd, men jag lyssnar mest på mig själv. Det gäller att tro på det man gör! 

Hur är det att vara småföretagare i USA?
– Entreprenörer och småföretagare är väldigt uppskattade här, det känns som om de förstått hur viktiga småföretagare är för samhället. Systemet kring att starta företag är inte så krångligt som det är i Sverige.  Det kostar nästan inget att starta aktiebolag och till exempel bokföringstjänster är säkert 10 gånger billigare här än i Sverige. Att anställa personal är också mycket billigare, det finns inga arbetsgivaravgifter. Som småföretagare är man sårbar om det inte funkar med anställda men i USA är det lättare att byta ut personal. Även om det inte är trevligt så måste hitta rätt person för företaget.

Fram till 2014 arbetade Jennifer även som frilansjournalist för svenska tidningar. Men nu satsar hon all tid på Bag-all. I november 2014 öppnade hon sin första fysiska butik som även rymmer lager och kontor.
– Jag arbetar med det som är min hobby, det känns fantastiskt.

Jennifers råd till dig som vill starta företag i USA

  • Se till att ha visum och alla papper i ordning. Det är jättesvårt, amerikanerna är inte jättepigga på att släppa in folk.
  • Om du säljer du en produkt, se till att vara med på mässor. Mässor i USA är enormt stora. Jag fick kunder från hela världen vilket jag inte skulle få i Sverige eller norden där mässorna är mycket mindre.
  • Följa din instinkt och gör saker du tror på. Det blir inte äkta annars och det lyser igenom.
  • Du måste hitta bra producenter om du säljer varor. Annars är det katastrof, en bra produkt bygger grunden för ditt varumärke.
  • Fråga om råd! Många av de bästa sakerna jag har gjort har kommit till efter att jag bett andra om hjälp och råd.