Guide / InspirationFräscha, unika juicer som säljs med humor är Zerya Shakelys affärsidé. På sex veckor var hon i gång med sin juicebar i östra London. Här berättar hon mer om företaget och ger sina tre bästa råd.

En varm sommardag för två år fick Zerya Shakely, som sedan elva år tillbaka bor i London, sin affärsidé. Hon var på jakt efter en fräsch juice men kammade noll. Till slut blev det en förpackning från matbutiken.

– Då tänkte jag att någon borde starta en juicebar, säger hon.

Men affärsplanerna lades på hyllan när hon plötsligt fick jobb som utrikeskorrespondent i Wien. De togs inte upp förrän hon flyttade tillbaka till London.

– Jag trivdes inte så bra i mediebranschen och en dag sa min man: ”Varför ger du inte juicebaren en chans?”, säger Zerya.

Då gick det å andra sidan rekordsnabbt. Genom att haka på den så kallade popup-trenden, att hyra in sig i lokaler som ändå står tomma, kunde Zerya flytta in hos en frisörsalong i Shoreditch. På sex veckor hade hon köpt ett Ikeakök och målat det turkost, tagit fram en grafisk profil, dragit i gång marknadsföringen och ordnat med recept och inköp.

På öppningsdagen i mars var det fullt hus. Men sedan tog det stopp. För Zerya innebar det i snitt att hon hade åtta kunder om dagen men antalet har växt och i dag snittar hon på 22. För att sticka ut i konkurrensen har hon satsat på unika, organiska juicer.

– Jag vill inte predika utan visa att man kan vara hälsosam och ha kul också, säger Zerya

Totalt har hon lagt 44000 kronor på att starta Yes! Juice. Nu går de flesta intäkter tillbaka in i företaget för att det ska komma i gång. Viktigaste lärdomen? Att det tar längre tid än vad man tror att få företaget att snurra. Och att allt du inte tror ska hända händer.

Tre råd från Zerya

  • Stick ut. Vad skiljer ditt koncept från andra? Våga använda humor.
  • Var inte rädd för att fråga. Mina vänner jobbar till exempel med prissättning och marknadsföring och det tog jag hjälp av.
  • Börja smått. Har du ingen stor budget, hyr in dig på ett ställe och börja med några varor. Bättre än att slå på stora trumman direkt.

 

Artikeln är ett utdrag ur magasinet Driva Eget nummer 4 2015. Prenumerera på magasinet Driva Eget här!