Guide / InspirationGrundarna till appen Happytail vill göra det lättare för hundägare att hitta varandra. Här berättar de om de största utmaningarna de mött på vägen mot lansering.

Katarina Welin har haft idén till ett hundcommunity i flera år. Efter att ha drivit två andra företag gick hon ihop med tidigare studiekompisen Maja Magnusson som då jobbade som managementkonsult. De träffades kvällar och helger och skissade på affärsmodellen som till slut blev hundcommunityt Happytail. Appen ska hjälpa hundägare att lättare få kontakt med varandra.

Visserligen finns det redan andra hundappar på marknaden men Happytail samlar flera tjänster i en. Här kan hundägare och hundälskare prata med varandra, dela bilder, boka in ”playdates” och hitta hundvänliga platser. Man kan också hitta en hundälskare som kan vara hundvakt.

– Och som hundägare blir man mindre låst, det blir till exempel lättare att resa, säger Katharina.

Men för att komma vidare behövde de en apputvecklare. Inte helt lätt skulle det visa sig.

– Det är svårt att hitta duktiga utvecklare just nu, de som är riktigt bra slukas av jättar som Spotify och King, säger Maja.

Det resulterade först i en tredje delägare, som gjorde den första prototypen, och därefter i två andra apputvecklare de kunde anställa efter att ha landat en av åtta platser hos inkubatorn Sting. Deras riskkapitalsfond Propel Capital investerar 250000 kronor i Happytail. Nu har de kompletterat teamet med en utvecklare för Android.

–  Hon är dessutom passionerad hundägare så vi fick en kontorshund Rufus på köpet, säger Maja.

Lanseringen av appen i iOS ska ske inom några veckor.

– Vi har även börjat bygga appen för Android och utvecklingen är hack i häl med iOS, säger Maja.

Appen är gratis – intäkterna ska i stället komma från företag som marknadsför sig i appen. Ett antal samarbeten är redan etablerade. Den största utmaningen har varit att få klar tekniken, som tagit längre tid än de räknat med. I dag investerar de alla pengar i utveckling för att få mer fart.

– Det är svårt att estimera utveckling, det är en klassiker. Men med techbolag kan det vara värt att satsa tidigt på utvecklingen genom att ha en egen utvecklare, säger Katharina.

– Räkna med att apputveckling tar minst dubbelt, om inte tre gånger, så lång tid som du har tänkt dig, tillägger Maja.

 5 råd från Happytail

  • Bygg ett team som delar din vision. Det behövs inte bara någon som kan utveckla produkten utan även någon som kan sälja den. Diskutera förutsättningarna tidigt, till exempel hur länge ni kan klara er utan lön, och skriv tydliga avtal. Finns färdiga mallar på startupdocs.se.
  •  Varumärkesskydda tidigt.  Det är inte kul att tvingas byta namn. Vi har skyddat i Sverige och har då sex månaders förtur i andra länder. Köp också domännamnet.
  • Satsa på pitchen. Vill du ha investerare, lägg ner tid på din presentation. Visa att du brinner för din produkt, att du har en vision och en bra affärsmodell.
  • Testa produkten på potentiella kunder. Löser produkten deras problem på bästa sätt? Vill de betala för den?
  • Differentiera dig. Håll koll på konkurrenter och hitta din egen position på marknaden.

Artikeln är ett uppdaterat version från magasinet Driva Eget (nr 4/2015) Prenumerera på magasinet här!