Guide / InspirationSätt rätt marknadsföringsstrategi och gör mos av de stora konkurrenterna, med superentreprenörens råd.

Steve Cody har grundat PR-företaget Peppercomm som har växt till 100 anställda och omsatte 34 miljoner dollar 2014. I tidningen Inc ger han sina bästa tips för hur man som småföretagare lyckas slå storföretagen med smart marknadsföring. Här har vi sammanställt hans bästa råd:

1) Rikta rätt
Gör inte misstaget att tro att alla i hela världen är potentiella köpare bara för att du brinner för din produkt eller dina tjänster. Försök alltså inte nå allt och alla! Hitta just dina drömkunder vad gäller ålder, yrke, intressen och så vidare. Ta reda på var de finns, både på nätet och fysiskt, och se till att synas just där.

Facebook är en plattform där du lätt kan sikta väldigt specifikt med dina annonser. Läs mer om Facebookannonsering här.

2) Sikta brett

Snäva ner din kundgrupp – men inte mängden kanaler du använder för att nå den. Var alltså inte rädd för att sprida din marknadsföring och utnyttja flera olika plattformar för att nå ut. Exakt var du ska synas beror ju både på dig och dina kunder, men det troliga är att du behöver blanda olika sociala medier, Google, kanske en blogg, tidningar samt fysiska möten och event.

Kom ihåg att du som småföretagare är din egen bästa ambassadör, var synlig och berätta historien bakom ditt företag så når du ut lättare och på ett mer personligt plan än jättarna. Läs hur du lyckas här.

3) Överväg “native”-annonser
Du har säkert märkt att det dyker det upp fler och fler annonser som inte ser ut som annonser, utan matchar användarupplevelsen av det vanliga innehållet på sajten eller i tidningen. Tanken är att ge mottagarna värdefull information och på så sätt fånga deras uppmärksamhet, samtidigt som det minskar risken att läsarna – medvetet eller omedvetet – hoppar över annonserna.

Fundera på om det här kan vara något för dig. Eller kör på gerillavarianten – gör samarbeten med andra småföretagare där ni kan pusha för varandras produkter och kanske lägga upp bilder på varandras Instagram eller bloggar.

4) Gör storverk på en liten budget
Det är lätt att tro att ju dyrare marknadsföring desto bättre resultat. Men så är det inte. Försök alltså inte slå jättebolagen på deras arena. Satsa istället på att föra ut ditt budskap på flera kostnadseffektiva plattformar på smarta sätt, så kommer du att få mycket större valuta för pengarna.