Guide / FörsäljningTillhör du dem som skippat visitkortet till fördel för Facebook eller mejl? Tänk om. Den lilla pappersbiten kan vara din bästa medarbetare. Gör därför ditt visitkort unikt och se till att det signalerar precis rätt.

Klassiskt eller galet – oavsett hur du utformar ditt kort kan det vara en viktig del i din marknadsföring: det informerar om vad ditt företag gör, lockar till besök på din hemsida och sprider ditt varumärke. Kort sagt, kortet är en medarbetare som jobbar för dig även när du inte är där.

Därför kan du tjäna på att lägga ner lite tid på att utforma det – med hjälp av dessa fyra frågor:

1. Vad ska kortet ska göra för dig?

Ska det sprida ditt varumärke? Informera om vad ditt företag säljer? Locka till besök på din hemsida? Leda till fler köp? Tanken bakom kortet påverkar utformningen: För ett starkt varumärke kan en fantasifull design vara det du bör satsa på. Vill du däremot sälja mer av din produkt kan ett bra specialerbjudande på baksidan fylla sitt syfte.

2. Vad ska kortet förmedla?

Att ditt företag är exklusivt? Framgångsrikt? Nyskapande och trendigt? Det bör synas i kortets formgivning. Till exempel: Driver du ett exklusivt hotell kan ett klassiskt kort med guldkanter vara en idé, medan en innovativ webbdesigner kanske hellre väljer en annorlunda grafik.

– Det ska spegla företagets själ, säger reklamgurun Björn Kusoffsky som driver designbyrån Stockholm Design Lab. Visitkortet är endast en del av identiteten och alla delar är lika viktiga.

Generellt förespråkar han enkelhet och tydlighet och tycker inte att man ska krångla för mycket med den grundläggande informationen.

– Men jag kan ibland uppskatta udda lösningar, som till exempel ett visitkort jag fick i Hong Kong nyligen som var tryckt på en bit foliepapper och överräcktes skrynkligt.

3. Hur kan ditt kort marknadsföra dig och ditt företag?

Nätverksexperten Katarina Widoff tipsar om att lägga in en slogan eller en kort förklaring som berättar vad du kan hjälpa andra med.

– Det påminner andra i efterhand om varför de ska kontakta dig, säger hon.

Tänk prestigelöst istället för i flashiga titlar. Till exempel: ”Olle Olsson, hjälper dina säljare att sälja mer” istället för bara ”säljcoach”.
Katarina Widoff tipsar också om att lämna lite plats på visitkortet, till exempel på baksidan, så att du kan skriva en personlig hälsning till personen som tar emot det.

4. Hur kan du göra ditt kort personligt?

De flesta företag har diskreta kort, därför kan du som småföretagare ta chansen i tillfälle att verkligen sticka ut. Om du driver en yogashop, varför inte ha ett visitkort utformat som en riktig liten yogamatta? Eller om du säljer konsulttjänster, som en minisedel som visar vad företaget tjänar på att ta in dig som konsult? Men ditt kort måste inte ha en galen design för att vara unikt – ett klassiskt, personligt kort som speglar dig och vem du är kan vara minst lika effektfullt.