Guide / FörsäljningVisst har du kunder som du borde höra av dig till lite oftare? Ett mejlutskick eller nyhetsbrev kan vara lösningen. Så här skriver du ett på rätt sätt, enligt experten Oskar Glauser.

Oskar Glauser är webbdesigner, art director och som den entreprenör han också är ville han lösa problemet med smidiga mejlutskick till sina kunder.

– Jag ville mejla mina kunder om de senaste jobben jag gör, hålla dem uppdaterade men jag hittade inte någon webbtjänst som var enkel, snygg och med ett lågt pris.

Han utvecklade därför Minutemailer, ett verktyg för att snabbt kunna skicka snygga nyhetsbrev – utan att användaren själv behöver vara designkunnig eller ha programvara för att redigera bilder.

– Det finns ju olika mejltjänster på marknaden men den som jag startat är just inriktad mot småföretagare och andra som behöver något enkelt, så att man faktiskt skickar ut mejlen oftare. Vilket kan innebära fler uppdrag.

Har du fått återkoppling från dina kunder som du skickar mejlutskick till?
– Ja, folk gillar att se vad man gör. Det är ett bra sätt att pusha folk till sin sajt och påminna om att man finns.

Oskars sex tips på hur du gör bra nyhetsbrev:

  1. Skapa bra innehåll. Det viktigaste är att tänka på vad läsaren vill ha. Att du skickar något som är nyttigt för läsaren och inte bara att du vill sälja dina produkter. Det kan vara tips på saker inom ditt område. Tänk på hur du kan hjälpa läsaren på olika sätt och tänk redaktionellt innehåll.
  2. Sålla. Ha inte för mycket text eller olika delar i ett mejl – skicka hellre flera mejl.
  3. Håll det snyggt. Det är viktigt att ha någon bild eller design som känns attraktiv och professionell. Idag finns det designmallar och du kan lägga upp bilder och redigera direkt i programvaran.
  4. Ha en övergripande plan för hur du jobbar med utskick och andra marknadsaktiviteter. Det är viktigt även som litet företag. Kanske ska du posta ett Facebookinlägg en gång i veckan, skicka nyhetsbrev varannan vecka och blogga varannan eller varje? Tänk på att inte skriva exakt samma saker på alla ställen.
  5. Undvik att spamma. Hur ofta du bör kontakta dina kunder och ditt nätverk beror på vad du gör som företagare och var du har fått adresserna från – har folk bara lämnat sin mejl i en butik kanske du inte ska höra av dig för ofta. Men säg att du har en vinklubb för folk som älskar vin. Har du då något bra att säga kring vin går det inte att höra av sig för ofta.
  6. Fånga läsaren. Även om folk får väldigt många mejl fungerar mejlutskick väldigt bra fortfarande. Folk ser mejlen, öppnar dem, men kanske inte läser allt – därför gäller det att fånga uppmärksamheten tidigt och ha något matnyttigt för läsaren. Skriv också gärna i mejlet varför mottagaren får utskicket.

Artikeln uppdaterad 2015-10-02.