Guide / FörsäljningMarianne Olsson, managementkonsult och författare till boken Konsultboken, ger här råd för hur du kan få ett jämnare flöde som tjänsteföretagare.

1) Planera – och arbeta proaktivt
Att uppnå en jämn beläggning handlar framför allt om planering. Konsultåret är nio månader, men det innebär inte att du är ledig under övriga tre månader. Utnyttja tiden till att planera kring de kunder du vill börja jobba med, och hur du vill kommunicera.

 2) Jobba kontinuerligt med försäljning
Försäljning och kunddialog måste pågå jämt, inte bara när du har tid över. Även om en konsult är fullbokad måste schemat innehålla nyförsäljning och kontakt med gamla kunder.
– Trots att jag var fullbokad i dag träffade jag på lunchen en kund som jag nyligen har jobbat med. Det blev både samtal om uppföljning och framtida försäljning. Naturligtvis kommunicerar jag ständigt i sociala medier också, i flera olika kanaler, säger Marianne Olsson.

3) Samarbeta med andra
Oavsett om du är solokonsult eller jobbar i mindre konsultbolag är det viktigt att samarbeta utanför sitt eget bolag. Inte bara när det uppstår arbetstoppar utan redan när ni ger offerter till kunder.
– Kom ihåg att det alltid är bättre att komplettera än att konkurrera, säger Marianne Olsson.

4) Bygg förtroende med kunderna
Om kunderna är motiverade att anlita just dig kommer de sannolikt att vara flexibla med genomförandet. Här finns det ingen genväg, utan du behöver skapa och bygga förtroende.

Marianne-Olsson_kungsholmen

Marianne Olsson managementkonsult och författare