Guide / FörsäljningAtt anordna mingel och pressträffar kan vara ett billigt och effektivt sätt att nå framgång. Men är det verkligen värt att lägga ned pengar och tid när du faktiskt inte vet vad du får ut av träffarna? Och hur lockar man bäst pressen som sedan ska skriva om dina produkter?

Maria Soxbo är frilansjournalist, redaktör och inredningsbloggare med uppdrag för bland andra Svenska Dagbladet, Mama, Family living, KIT och TT. Hon får ständigt inbjudningar till mingel och pressträffar och sållar hårt för att hinna med allt.

– Skulle man gå på alla så skulle man inte hinna med så mycket mer och därför behöver jag gallra. Jag utgår helt enkelt från de bevakningsområden jag har – i mitt fall främst inredning men ibland också mode – och sedan utifrån mina uppdragsgivare. Skriver jag till exempel bara för tidningar där produkterna måste ligga i det lägre prisspannet så är det sällan relevant att gå på en pressträff för ett väldigt exklusivt märke, förklarar Maria och fortsätter:

– Helt nya företag, väldigt stora företag eller pressträffar kring jubileer, nylanseringar eller spännande samarbeten brukar jag prioritera. Även träffar där det är tydligt att ett fåtal är inbjudna, eftersom det då är större chans att mina läsare inte redan har läst sig less på ämnet.

Att bjuda in journalister och bloggare kan som sagt vara ett bra sätt för en företagare att nå ut med sin produkt eller sitt budskap. Men det kräver en hel del jobb och du måste hela tiden ställa dig frågan: Varför ska de svara ja på just min inbjudan?

Vad är det största felet som arrangörerna brukar göra enligt dig?
– För mig som småbarnsförälder är det att lägga pressevent kvällstid. Det är supertrevligt att mingla med ett glas vin i handen men inte alltid kompatibelt med vardagslogistiken. Annars är det att göra pressträffarna för långdragna. Det behövs inte 45 minuters presentation, mediekåren har sällan tid att lägga över en timme på en pressträff. Håll det kort och koncist, var tydlig med att du kommer att skicka pressmaterial per mejl direkt efter träffen och bjud in till frågor istället. Ge den mest nödvändiga infon – när produkten finns i handeln, vad den kommer att kosta och vad som är speciellt med den.

Läs mer: Anna Fagerströms PR-skola 2016

Maria har nyss lanserat e-kursen “Lär dig allt om presshantering” (få 15 procent rabatt – se ruta till höger) där hon lär ut hur man som småföretagare ska nå ut med sina konsumentprodukter. Ett framgångsrikt recept för att lyckas i relationen med dina kunder är som alltid att få dem att känna sig unika och utvalda. Det gäller i högsta grad även vid pressträffar och mingel.

Maria menar att du som företagare måste ha stenhård koll på vilka du har bjudit in och gärna skicka med en personlig rad i inbjudan där du förklarar varför din produkt är intressant för just hen.

Men handen på hjärtat, vad ger dessa träffar egentligen? Småföretagare har ju tusen andra saker att göra…
– För mig som egenföretagande journalist är det en fråga om prioriteringar. Ibland har jag för mycket att göra och måste avstå trots att jag både vill och borde gå, andra gånger har jag tid över och går fast det kanske inte alltid är helt nödvändigt för att skaffa mig bättre koll för framtida behov. För företagaren som bjuder in beror det helt på – det kan absolut gå att få den pressbevakning man vill ha helt utan pressträffar men det skadar aldrig att skapa lite mer personliga relationer till viktiga tidningar och skribenter genom att träffa dem live istället för att bara kommunicera via mejl, säger Maria och fortsätter:

– När det gäller produkter kan det också vara bra för mig som journalist att se dem i verkligheten, få känna och testa dem istället för att bara se dem på bild innan jag skriver. Men allt är en övervägningsfråga så klart. Ibland kanske det också är mer effektivt att bjuda in tio utvalda bloggare än 100 journalister, om det är en konsumentprodukt man vill nå ut med.

Läs mer: Därför ska du samarbeta med bloggare

Här är Marias fem tips till företagare som vill lyckas med pressträffar:

  1. Bjud relevant press och skicka inbjudan till rätt person (till exempel teknikredaktören på tidningen snarare än chefredaktören om det är en teknikprodukt som du lanserar).
  2. Håll ett tajt schema, förutsätt att folk inte har så mycket tid.
  3. Kombinera gärna med frukost eller lunch om budgeten tillåter, då kan mediekåren slå två flugor i en smäll och dagen blir effektiv.
  4. Skicka ut pressmaterialet per mejl samtidigt som träffen pågår så att det väntar i inkorgen när alla har återvänt till sina redaktioner.
  5. Var ute i god tid – tänk på magasinens långa pressläggning.