Guide / FörsäljningKlar med affärsplan och f-skattsedel? Då återstår det viktigaste – att skaffa kunder och få dem att köpa av dig. Här är de tre första stegen du kan ta för att komma igång.

Du har registrerat firman, skaffat en hemsida och tryckt upp snygga visitkort. Men var är kunderna?

– Som ny företagare är det lätt att fastna i allt man har att göra i stället för att lyfta luren och börja sälja. Men kunderna är förutsättningen för att ens kunna ha ett företag, så de borde alltid komma först.

Det säger företagaren och journalisten Pauline Eriksson som skrivit boken Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer(TUK Förlag). Hon har startat och drivit flera egna företag och vet vikten av att snabbt få upp en kundbas.

Här visar hon i tre steg hur du hittar dina första kunder:

Steg 1. Kartlägg
Att sälja till allt och alla behöver visserligen inte vara fel. Men du sparar mycket tid på att först kartlägga vilka kunder du ska rikta in dig på, menar Pauline Eriksson.
– Ta i stället tillfället i akt och fråga dig själv vilka DU helst skulle vilja ha som kunder, säger hon.
Sök på nätet, gå igenom företagsregister och ta för vana att skriva upp kunder i din målgrupp som du stöter på. När Pauline Eriksson var delägare i en reklambyrå satt hon på hockeymatcher och skrev upp sponsorerna runt banan för att sedan kunna kontakta dem och sälja.
– För att börja någonstans kan du till exempel begränsa dig till en viss bransch eller ort. Då blir det mer greppbart, säger hon.

Steg 2. Studera
Nästa steg är att sätta dig in i företagen. Risken är annars att du lägger tid på kunder som överhuvudtaget inte har behov av dina tjänster eller produkter. Googla företaget, läs på webbsidan och hör med eventuella kontakter som du själv har. Du kan också söka efter företaget på allabolag.se för att se hur ekonomin ser ut.
– Var krass och fråga dig själv: har de verkligen behov av det jag säljer? Om inte, vilket behov har de och kan jag fylla det? säger Pauline Eriksson.
Informationen du får fram kan du även använda när du kontaktar företaget. Genom att hänvisa till något du har läst på deras webbsida eller i en artikel om företaget verkar du påläst och intresserad.
Men, poängterar Pauline Eriksson, det är en balansgång mellan att sätta sig in i potentiella kunder och att ägna alldeles för mycket tid åt dem.
– Det handlar om att skaffa sig en överblick – inte gå igenom tio år gamla bokslut, säger hon.

Steg 3. Strukturera
Sen gäller det att organisera dina kunder i ett register. Ett vanligt Excelark går bra, tipsar Pauline Eriksson. Då blir det lättare att beta av företagen och följa upp samtalen allt eftersom.
Skriv ner namn på företaget, vem du ska kontakta (ring växeln och fråga om du inte vet), telefonnummer och e-postadress. Gör också en notering i registret om du märker något specifikt behov hos företaget.
Skriv också upp om du har någon form av ingång. Jobbar din systers ex-man där? Din fasters kompis? Med sajten Linkedin ser du enkelt om du har kontakter på företaget. De kan du sedan använda när du ringer eller mejlar företaget i fråga.
– Men häng inte upp dig för mycket på det, det kan bli märkligt. Säg bara ”Jag har fått ditt namn av X hos er och jag ringer angående…” . Då känns det mer naturligt, säger Pauline Eriksson.

Läs mer om hur du sedan börjar kontakta kunderna och följer upp de kontakter du har tagit i

Driva Eget nr 5/2012.

Pauline Eriksson, författare till Ta steget till eget – handbok för unga entreprenörer. Foto: Kim Grindwall.

Uppdaterad 2015-07-02