Guide / FörsäljningGenom att bygga kontaktnät och ta hjälp av de du känner, får du nya kunder och ökar din lönsamhet. Nätverksexperten Katarina Widoff ger här tio frågor som du kan använda dig av när du nätverkar.

I ditt kontaktnät finns fullt av potentiella kunder. De i sin tur kan bli bra ambassadörer för dig och ditt företag. Därför är det A och O att ta tillvara på ditt nätverk, menar nätverksexperten och föreläsaren Katarina Widoff.

Hon har skrivit boken Marknadsför Dig med personliga kontaktnät – Bussighet är lönsamt! som visar hur du får lönsamhet och resultat av att bygga kontaktnät.

– Det handlar om att nyttja, men inte utnyttja, de man känner, säger hon.

Idag går så mycket som 90 procent av alla affärer via personliga nätverk och rekommendationer, menar hon.

– Vi översköljs av information, så vi tvingas sålla. Därför lyssnar vi hellre på en kompis som vi har förtroende för och som rekommenderar oss ett företag, än på någon vi inte känner.

– Kommer jag tillbaka från lunchen och berättar för mina kollegor att jag varit på en fantastisk lunchrestaurang, då är chansen stor att de också går dit. Men säger jag att den var riktigt dålig kan det dröja flera år innan kollegorna vågar prova den igen, tillägger hon.

För dig som småföretagare innebär det rent konkret att nyttja och bygga på ditt personliga nätverk. Då kan du också bli rekommenderad till andra.

Hur gör man då för att nätverka effektivt, och inte bara “lära känna folk”? Katarina Widoffs har valt ut tio bra nätverksfrågor från sin bok som du kan använda när du minglar med nya människor.

De tio frågorna är:

  1. Hur kan jag hjälpa dig?
  2. Vad söker du?
  3. Vad är unikt med dig, dina varor och tjänster?
  4. Hur ser din kund ut?
  5. Vad har dina kunder sagt om dig? Vilka referenser har du?
  6. Hur kan vi samarbeta?
  7. Hur lyder din marknadsföringsmening?
  8. Vem behöver du komma i kontakt med?
  9. Vad arbetar du med för projekt just nu?
  10. Vilka kommande utmaningar har du framför dig?