Guide / FörsäljningHar du svårt att sälja in dig själv? Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén ger råd för hur du ska våga ringa säljsamtal och ta rätt betalt.

Speciellt i början av sitt företagande kan det vara svårt att sälja in sig själv eller sin produkt. Här ger Driva Egets säljexpert råd kring 5 olika problem man som småföretagare kan ställas inför.
1.Vad ska jag göra åt min telefonskräck?

Ett tips är att sätta upp foton på trevliga människor vid telefonen, som du kan låtsas prata till när du ringer, då blir din hjärna lugnare. Ge också människor i andra änden av telefonlinjen rätten att vara stressade, kom ihåg att om de svarar har de bestämt sig för att ge dig en chans. Be någon att sitta bredvid dig när du ringer. Och öva! Vad är det värsta som kan hända? Du gör inte hole-in-one utan träning.

Samtidigt kan du fråga dig själv: varför ska du utsätta dig för att må dåligt? Ett alternativ är att ta hjälp av någon som bokar samtalen. Eller att göra en önskelista över företag du vill ha kontakt med, fråga dina vänner vem som känner vem och be dem hjälpa dig att ta kontakt för din räkning.

Om du absolut inte fixar att ringa, sänd ett gammaldags brev med ett saftigt och gott erbjudande som gör att företaget ringer dig för att boka in ett möte. Du kan till exempel komma med en testprodukt, bjuda på en inspirationskvart, genomföra en hälsotest, bjuda in till att svara på en enkät eller bjuda in till temakväll.

2. Hur ska jag få fler kunder?

Gör attraktiva erbjudanden på mejl, Facebook och i skyltfönstret, glöm inte att skylta om ofta. Skapa intressanta och engagerande samtal med dem som kommer in. Fråga om de vill ha information, ditt nyhetsbrev eller inbjudningar till temakvällarna. Ta deras kontaktuppgifter och gör ett register som du kan bearbeta. Var beredd på att vara uthållig, ge inte upp. Att sälja innebär arbete med uppkavlade ärmar!

3. Vad ska jag tänka på inför temakvällarna?

Smakar det så måste det också få kosta – för dina kunder. Visst kan du ha en invigning som är gratis, men du måste ju leva själv. Kvällsarbete känns tungt med tiden och folk förväntar sig mer och mer. Fundera noga på strategin innan du beslutar dig.

Du kan ha olika kvällar: inspirationskvällar som är gratis med specialerbjudanden på produkter och tjänster, utbildningskvällar med prislapp eller att det kostar om kunden uteblir, nätverkskvällar till självkostnadspris för eventuell förtäring. Räkna på vad det kostar – om du kan du räkna hem det så kör hårt.

4. Hur ska jag våga ta betalt för min kunskap?

Bestäm dig för att du och din kunskap är värdefull i din profession. Tänk på att alla inte kommer att bli dina kunder, även om du är gratis. Öva dig i att tänka på hur mycket du hjälper andra och vad det är värt för dem. De betalar för det du gör för dem och hur bra de kommer att må.

5. Hur hanterar jag vänner som vill ha gratis råd?

Visa och berätta gärna vad du erbjuder och fråga om de också vill bli kunder. Du kan säga till dem att du gärna svarar på snabba frågor, men om de vill veta mer så är de välkomna till dig på jobbet. Kom ihåg att tandläkaren inte lagar kompisars tänder i vardagsrummet …

Läs mer om hur du hanterar kompisar som vill ha rabatt driva-eget.se/kompispriser.

Läs mer på Säljskolan eller läs mer om och gå Ulla-Lisa Thordéns säljkurs här.