Guide / FörsäljningDriver du den mest lönsamma affärsidén eller kan du behöva förändra den? Personlige tränaren Jonas Wallén i Uddevalla vinklade om sin affärsidé – och sa upp alla kunder på köpet.

Jonas Wallén är utbildad personlig tränare och driver eget företag. Från början hyrde han in sig på ett gym i Uddevalla, och gick sedan ut till företag och erbjöd sina tjänster.

– Att få kunder gick bra, på bara ett av företagen var det 60 anställda som köpte personlig träning. Jag hade ytterligare en personlig tränare anställd, och dessutom en massös. Men det innebar långa timmar, och ändå var lönsamheten dålig.

Jonas funderade på att jaga ännu fler kunder och anställa ännu fler personliga tränare. Men det fanns ett problem – kundunderlaget i Uddevalla var begränsat. Dessutom skulle det innebära ännu längre dagar för Jonas själv – att sälja tog ju också tid.

– Det var svårt att komma på en bra lösning. Jag var aldrig hemma hos min sambo, och så ville jag inte ha det.

Lösningen blev att ta ledigt en helg, resa bort och fundera på vad han skulle göra. Att inte släppa sin grundtanke, billig personlig träning, var det viktigaste.

Men resten var han beredd att göra om. Och det gjorde han också – väl hemma i Uddevalla hade han vinklat om hela affärsidén. Det första han gjorde var att säga upp de avtal han hade med företagen.

– Det var ett svårt beslut, men rätt. Jag insåg att avtalen och de anställda kostade för mycket för mig. Gymmet jag hyrde in mig i fick ta över både avtalen, kunderna och mina anställda.

I stället för företag riktade Jonas nu in sig på privatkunderna, och han gjorde det på sitt egna nyöppnade gym Club Riverside.

Där kan man köpa ett årskort för drygt 5 000 kr och få 20 timmar personlig träning på köpet. För att det ska gå ihop rent tidsmässigt accepterar Jonas bara 200 medlemmar på gymmet, en summa han redan har uppnått.

– Omsättningen har gått upp, och lönsamheten också. Och allra viktigast – jag har en verksamhet där mina kunder känner att de får hjälp med sin träning när de behöver det.

Vinkla om din affärsidé – fyra tips:

  • Kolla igenom verksamheten. Var lägger du tiden och pengarna, och var kommer pengarna in?
  • Våga bryta upp. Att säga upp kontrakt med kunder och anställda är inte lätt, men ibland måste det göras.
  • Ha kvar din grundtanke. Affärsidén i sig var det inget fel på, det visste Jonas. Problemet var hur han skulle genomföra den.
  • Ha tålamod. Förändringarna ger inte effekt över en natt, och det kan bli värre innan det blir bättre. Men du måste känna att du är på rätt spår.

Läs också: Dags att ge kunden sparken?

Läs även: Min kund är psykopat – ska jag säga ifrån?!

Artikeln uppdaterad 2015-11-29.