Guide / FörsäljningNär de stora butikerna inte ville köpa in Johan Åkerströms sittsäckar längre designade han en ny modell – för hundar. Samtidigt kapade han mellanhänderna och började sälja direkt till hundägarna. Verksamheten blev mindre men lönsamheten bättre.

– Sätt dig! säger Johan Åkerström och skjuter fram en svart sittsäck sydd som en fåtölj och fylld med cellplastkulor. Han står på sin veranda i Täby där han driver sitt företag Bean Bag-fabriken AB.

Johan Åkerström och hunden Tessie

Johan Åkerström och hunden Tessie

Tidigare var sittsäcken hans främsta produkt. Nu står den för knappt 1 procent av omsättningen.

Storsäljaren ligger i stället en bit bort: hundbädden UnderDog i slitstarkt material som även den är fylld av de små kulorna. Just nu huseras den av Johan Åkerströms kompanjon – herdehunden Tessie.

– Det var Tessie som fick mig att inse att jag kunde satsa på hundbäddar. Jag upptäckte att sittsäckar kunde passa lika bra för hundar.

För ungefär 13 år sedan köpte han in sig i företaget han nu driver själv. Då fanns en kundkrets bestående av bland annat Ica och Coop, men omsättningen var på nedgång.

– Konjunkturen var dålig och vi hade fått konkurrens från sittsäckar med ny design, säger han.

I samma veva hade Tessie kommit in i hans liv och idén till hundbädden var född.

– Konkurrensen var inte lika stor och de hundbäddar jag själv beställde hem höll inte måttet, säger han.

Från början köpte han produkten färdig från ett australiensiskt företag, men materialet levde inte upp till Johan Åkerströms krav. Så han vände sig till den mest självklara personen att ta hjälp av: sin mor. Hon sydde en provmodell på symaskinen i ett slitstarkt nylontyg. Via en svensk i Hong Kong kom han sedan i kontakt med en fabrik i Kina som kunde sy bäddarna.

– Minimumordern var 2 000 bäddar. Jag slog till, säger Johan.

När den sista storkunden på sittsäckarna la ner sin verksamhet ställdes Johan inför ett val: att lägga ner firman eller köra vidare på egen hand. Hade han inte investerat flera hundra tusen i företaget och haft sina 2 000 hundbäddar i lager hade han valt det första. I stället drog han ner på utgifterna genom att flytta verksamheten till den egna villan.

Under åren har ryktet om UnderDog spridit sig från mun till mun och beställningarna trillar in via webbshopen. Det är ingen miljonaffär – omsättningen ligger runt en halv miljon om året – men med låga omkostnader, uppdrag åt andra företag och en hyresgäst går det runt ändå.

Eftersom han inte längre säljer via stora återförsäljare blir marginalerna bättre. Verksamheten är mindre men lönsamheten i förhållande till arbetsinsatsen bättre.

– Jag sparar mycket pengar på att jobba hemma. Jag slipper lokalkostnader, resekostnader och äter billigare.

Utöver hundbäddarna köper och säljer han också cellplastkulor, hundbäddarnas fyllning, till företag och privatpersoner.

Fördelen med att sälja till privatpersoner är att man slipper hålla ett stort lager, menar han. De kräver heller inte 30 dagars kredit på faktura.

– Jag tar betalt på nätet eller från min iZettle här hemma. Då får jag in pengar direkt, säger Johan Åkerström i samma sekund som telefonen ringer – en kund som vill komma och köpa en hundbädd.

– Nackdelen med privatpersoner är möjligtvis att de kräver mer kontakt, fortsätter han när samtalet är slut. De ringer och frågar om allt som du redan har upplyst dem om på din sajt. Det är bara att vänja sig – och jag gillar att prata med folk.

 

Prenumerera på Driva Eget. Beställ din prenumeration här!

Uppdaterad 2015-07-16