Guide / FörsäljningNär Stefan Alexandersson tog över Friskvågen i Varberg övergav han spaverksamheten och satsade på modern fitness, rehabilitering – och seniorer. Ett lönsamt drag som lett till en trogen kundkrets.

Trots att klockan bara är 10 på förmiddagen är aktiviteten på fitnesscentret Friskvågen i Varberg hög. Orsaken stavas seniorer. Av Friskvågens 2 100 medlemmar är nästan 40 procent över 55 år.

Han tog över Friskvågen för tio år sedan. Då hade företaget ett spa som inte gick så bra. Stefan bestämde sig för att renodla kärnverksamheten genom att utveckla fitnesskonceptet med tillhörande havsbadhus och samtidigt satsa mer på seniorer och rehabilitering. Något som även lett till ett samarbete med en privat vårdcentral i samma byggnad.

– Satsningen har visat sig vara lönsam. Vi har en högre beläggning och trognare kunder.

Att seniorer är en bra kundgrupp beror framförallt på tre saker, menar han:

  • Många kan träna dagtid, vilket gör att Friskvågen kan dra nytta av lokalerna både dag och kväll. För att styra beläggningen erbjuder de seniorerna att köpa ett dagkort till ett något rabatterat pris.
  • De är trogna kunder. Yngre medlemmar flyttar, studerar och får barn – äldre medlemmar stannar länge om de trivs.
  • De är mycket medvetna om sin hälsa – och de är beredda att lägga både tid och pengar på att ta hand om den.

Men det fungerar inte att bara bestämma sig för en äldre målgrupp och sen köra på som vanligt, poängterar Stefan. Både schema och lokal måste utformas att passa seniorer. Friskvågen har till exempel nästan lika många träningspass på förmiddagen som på kvällen.

Inredningen i foajé och lounge går i ljus och fräsch hotellstil och träningsalarna mer traditionella men påkostade. Något som även går hem hos de yngre medlemmarna.

– Framförallt ska medlemmarna känna sig sedda. Vi vill vara en social mötesplats, precis som golfklubbarna är. Till exempel har vi en loungedel där det alltid finns nybryggt kaffe som ingår, säger Stefan.

Gör heller inte misstaget att tumma på kvaliteten bara för att du riktar dig till äldre, poängterar han:

– Modern utrustning och träningspass är jätteviktigt!

Så lockar du seniorer – Stefan Alexandersson tipsar:

  1. Se till målgruppens behov. Vilka tider passar dem bäst, vad tycker de om att göra och vilken miljö vill de vara i? Anpassa utbudet på dagtid efter detta.
  2. Skapa en mötesplats. Den sociala interaktionen är lika viktig som själva tjänsten eller produkten. Inspireras av andra branscher, till exempel hotell och golfklubbar som framgångsrikt når seniorer.
  3. Satsa på kvalitet. Du kan aldrig komma undan med sämre utrustning eller service i tron att äldre är mindre kräsna – det är precis tvärtom. ”Det får absolut inte vara skit i hörnen”, säger Stefan med eftertryck.
  4. Inred rätt. Rent, fräsch och snyggt ska det vara. Våga blanda klassiskt hotellstuk med hippare industridesign. Ta hjälp av duktiga arkitekter och designers om du kan.
  5. Ha prova-på-erbjudanden. Dra nytta av dina kunders egna kontaktnät och låt dem exempelvis periodvis bjuda med en vän gratis för att prova din tjänst eller produkt.

Artikeln uppdaterad 2014-12-03.