<![CDATA[]]>

Har dina kunder alltid rätt?

Camilla Björkman

Publicerades: 9 november, 2010

Du vet att det är viktigt att se till så att dina kunder är nöjda. Men vet du vilka rättigheter och skyldigheter du och kunden har? Driva Eget reder ut – och tipsar om seminarium i ämnet.

”Kunden har alltid rätt” brukar det heta. Men är det verkligen alltid så? Inte alltid, menar Maria Wiezell, konsumentvägledare på Konsumentcentrum:

– Du har ingen laglig skyldighet att erbjuda varken ångerrätt eller bytesrätt när en kund handlar av dig över disk. Det är ett vanligt missförstånd hos konsumenterna.

Däremot måste du erbjuda 14 dagars ångerrätt om du säljer produkter på nätet, enligt distans- och hemförsäljningslagen.

– Den informationen måste även stå på din hemsida, säger Maria Wiezell.

Ett annat vanligt missförstånd är att du inte har några skyldigheter efter garantitidens utgång. Eller att det bara är tillverkaren som ansvarar för garantin gentemot kunden, om det finns ett ursprungligt fel på varan.

– Tillverkaren har inte ingått i ett avtal med kunden, det har du gjort. Därför har kunden enligt konsumentköplagen rätt att gå tillbaka till dig i tre år efter att han eller hon köpt varan, och få felet åtgärdat. Det gäller dock inte vanligt slitage eller om kunden själv har haft sönder varan.

Det finns alltså många viktiga saker att tänka på för en småföretagare med privatpersoner som kunder. Därför arrangerar KonsumentCentrum, Råd & Rön och Driva Eget seminarium i ämnet. De första hålls redan den 15 november i Stockholm och den 18 november i Malmö. Det kostar 700 kr, som är avdragsgillt för företag.

Anmäler dig gör du här.

– Jag och Driva Eget tycker att det är viktigt att både småföretagare och kunder tar till vara sina rättigheter. Vi har funnit att småföretagarna då behöver mer kunskap om vad som gäller, säger Anders Andersson, som sitter i KonsumentCentrums styrelse.

Enligt Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, är seminarierna till för att du som företagare ska undvika onödiga tvister med konsumenterna:

– Vi får 9 000 samtal varje år från konsumenterna, så vi vet vad de tycker och tänker. Med en kurs blir det lättare att redan från början se kunden i ögonen och veta vad som gäller, säger han.