Guide / FörsäljningSkralt i marknadsföringsbudgeten? Tänk smart istället – sälj mer med gerillamarknadsföring.

Även i dessa tider när allt fler företag slåss om vem som höjer rösten mest kan du synas nästan gratis – bara du tänker fiffig PR själv.

Gerillamarknadsföring som begrepp myntades av Jay Conrad Levinson i USA i mitten av 90-talet och handlar om att marknadsföra ett företag med energi och kreativitet istället för med pengar.
– Alla delar i ett företag tjänar på att hitta metoder för gerillatänkande med snabba vändningar och bättre kontroll, säger Stefan Ekberg som skrivit boken ”Gerillaföretagaren”, som han själv sålt med taktiken genom att dela ut mängder med flygblad.

Att företaget är litet behöver inte innebära något negativt ur marknadsföringssynpunkt – tvärtom.
– Ett litet företag kan göra snabba vändningar och anpassa sig, det är precis vad gerillamarknadsföring handlar om.

Fem tips för bra gerillamarknadsföring:

1. Skriv personligt.
Se över allt du skrivit som kunderna ser. Många små företag gör misstaget att leka stora företag och missar fördelen med ett personligt tilltal.

2. Haka på en nyhet.
Om en journalist skriver en artikel där ditt företag berörs så kontakta journalisten. Berätta hur det blir för dig, och du kan då bli ansiktet för händelsen. Det ger gratis reklam. Det gäller att fundera över på vilket sätt ditt företag kan vara intressant för media.

3. Häng på konkurrenten.
Om din konkurrent delar ut rabattkuponger, acceptera dem även hos dig och ge samma rabatt. Konkurrenten får då betala för din marknadsföring.

4. Samla adresser.
Fånga upp dina kunders mejladresser och telefonnummer så att du får chansen att kontakta dem igen. Om du har en butik så sätt en skål på disken och be kunderna lägga sina visitkort i den. Lotta ut någon av dina produkter för att få många att lämna ifrån sig sina kontaktuppgifter.

5. Skriv nyhetsbrev.
Skicka ut nyhetsbrev via mejl varje vecka. Men det finns risk att de betraktas som spam om man skickar till många samtidigt och inte gör på rätt sätt. Säljbrev i form av flygblad som du delar ut i brevlådorna eller sätter på vindrutorna på bilar på en parkeringsplats kan också fungera. Så gör du spännande nyhetsbrev som folk vill läsa och Så får du fler klick i ditt nyhetsbrev.

Källa: Boken Gerillaföretagaren av Stefan Ekberg.

Vinn kunder och öka omsättningen med hjälp av PR – det mest kostnadseffektiva och verkningsfulla sättet att marknadsföra småföretag. I vår nya PR-skola med experten Anna Fagerström lär vi dig lyckas.

Du hittar PR-skolan med Anna Fagerström här och på driva-eget.se/prskolan

Missa inte vår webbkurs med Anna Fagerström:

PR för småföretagare – grundkurs
webbkurs_sa_kommer_du_med_i_medierna_170x109

Anna Fagerström lär dig allt du behöver veta för att komma med i medierna.
– Hela idén är att skapa en win-win-situation, så att företagare får PR, samtidigt som journalisten får värdefullt innehåll, säger hon.

beställ_knapp

 

Artikel uppdaterad 2015-02-16.