<![CDATA[]]>

”Ge dina kunder en upplevelse”

Camilla Björkman

Publicerades: 9 december, 2011

Säljer du verkligen det dina kunder vill ha – eller lurar du dig själv? På Trendgalan gav Jörgen Dyssvold och Gun Engvall från upplevelsebyrån Herr Omar konkreta tips för att ge dina kunder bättre upplevelser – och dig mer affärer.

Trendgalan 2011 på Dansens Hus i Stockholm drog fulla hus och samlade på fredagen ett stort antal företagare som fick lyssna på marknadsföringsproffs och medieexperter.

En viktig fråga handlade om hur man som företag når ut till sina kunder ”i bruset”. Jörgen Dyssvold och Gun Engvall från Herr Omar, Sveriges första upplevelsebyrå, pratade om vikten av ett ge kunden en bra upplevelse.

– En bra upplevelse hos kunden lönar sig. Till exempel är en kund som trivs i en butik beredd att betala 15 procent extra för ett köp än en kund som är stressad och har en dålig upplevelse, sa Jörgen Dyssvold till publiken.

Han gav rådet att först och främst ställa sig frågan: Vilken lösning erbjuder jag kunden?

– Idag köper man inte produkter eller tjänster, man köper en lösning på ett problem. Du ska sälja hålet – inte borren, sa han.

Föreläsarna gav sedan följande råd för företag att ta med sig för att ge en bra upplevelse till kunden:

1. Titta på andra branscher. Många företag tittar på konkurrenterna och gör sedan lite annorlunda. Rådet är i stället att våga titta på andra branscher, till exempel kan en butik inspireras av hur ett framgångsrikt hotell får sina kunder att trivas och komma tillbaka.

2. Överraska. Idag söker kunderna nya upplevelser och det ska du ta fasta på. Men låt det inte gå överstyr: Knepet är att ha en bas med olika saker man alltid gör, och därefter ha vissa moment som varierar. På det lägger man ”det lilla extra”, som till exempel att kunden som beställer en vara öppnar paketet hemma och en god doft sipprar ut.

3. Lura inte dig själv. Att du har en halv miljon personer som har ”gillat” din Facebooksida, eller att 5 000 personer någon gång har handlat från dig, betyder inte att de är dina kunder idag. Rådet är: Gör verkligheten skön i stället för att försköna verkligheten.