Guide / FörsäljningSmidiga leveranser är en stor och en viktig del i kedjan mellan dig och din kund. Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén ger råd för hur du ska undvika missnöje.

– Ett misstag många mindre företag ofta gör är att de inte är tillräcklig tydliga med vad deras kunder kan förvänta sig i form av leverans, service eller kvalitet, säger Ulla-Lisa Thordén.

Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén ger råd för hur du som småföretagare ska få nöjda kunder:

  • Fundera igenom noga hur du vill att leveransen i din webbshop ska fungera. Beskriv det ordentligt och tydligt så att det inte kan missförstås. Och säkra upp dig så att det funkar även om du skulle bryta benet.
  • Se till att leveransvillkoren är tydliga – om du levererar endast en gång i veckan pga. att du bor i tassemarken, berätta om det och gör det till något unikt.
  • Berätta gärna om hur du jobbar med din shop så att kunderna blir involverade i processen. Om du behöver tid på dig för att producera och leverera, beskriv det i ord och bild.
  • Var stolt över att du är en slags boutique – gör så att kunderna förstår det när de beställer från dig.
  • Om du har problem av något slag – beskriv det direkt på sajten i ett slags nyhetsflash. Enkelt. Kan gälla allt från snöstorm till att du inte fått leveranser i din tur.
  • Håll det du utlovat. Kosta vad det kosta vill. Professionalism är faktiskt nödvändigt om du ska utge dig för att driva affärer seriöst. Det är kunden som betalar din lön – både i den fysiska och den digitala världen!

 

 

Läs mer: Du hittar Ulla-Lisas blogg  på driva-eget.se/saljskolan

Gå Ulla-Lisa Thordéns webbkurs “Sälj mer och våga ta betalt”

webbkurs_salj_dig_sjalv_170x100
Säljcoachen, författaren och föreläsaren Ulla-Lisa Thordén guidar dig till mer försäljning i denna matnyttiga och roliga säljkurs!

– Den handlar om hur du hittar kunder, bokar möten och förhandlar om rätt pris – plus en hel del praktiska tips, säger Ulla-Lisa Thordén.

beställ_knapp