Guide / FörsäljningDu har inget mål och skjuter upp allt till i morgon. Det är två vanliga säljfällor. Här är åtta stycken från säljcoachen Ulla-Lisa Thordén.

Läs mer:  Ulla Lisa har en säljskola i bloggformat här på sajten – spana in den här!

1. Du saknar mål och en säljplan
Det är vanligt att jobba i blindo, tänka att ”det blir nog bra – jag kan inte göra mer än att jobba på”. Problemet är att det inte ger dig drivkraft. Risken är också att vardagen kommer ikapp och du gör annat istället. Lösningen, menar Ulla-Lisa Thordén, är att fundera på hur mycket du måste sälja in för att vara lönsam och hur många kunder, avslut, produkter och uppdrag du måste skaffa. Räkna alltså bakåt:

– Hur många måste du träffa så att det slutligen blir ett ja på någonting? Gör en säljplan och går det inte bra – ändra på din plan. Ring till exempel tio kunder till, säger hon.Ulla-Lisa Thordén

2. Du har för få tänkbara kunder på din önskelista
Du vet inte vem du ska höra av dig till, för du har ingen önskelista med kunder som du vill jobba med. Då får du inget tempo i säljet – och det är livsfarligt.

– Jag tjatar ofta om önskekunder – vem skulle du vilja ha som kund? Behöver du sätta fart, då har du dina listor att ta till, säger Ulla-Lisa Thordén.

3. Du skjuter upp till i morgon
Kanske är detta din allra största fiende – och en döddansarinställning enligt Ulla-Lisa Thordén.

– Det snor tid och liv från dig. Och du lurar dig själv, säger hon och uppmanar dig att göra saker NU i stället.

4. Du sätter ett för lågt pris
Du vågar inte argumentera för det pris du tycker att du är värd. Du jobbar på som en hund, men företaget blir ändå aldrig lönsamt. Till slut får du inte möjlighet att göra roliga saker: gå kurser, ta ett djupt andetag och tänka på vad du verkligen vill göra. Ett scenario som är väldigt vanligt, menar Ulla-Lisa Thorden:

– Så sätt dig ned och tänk efter vad du är värd och vad ditt normalpris är. Bestäm dig för ett lägsta pris. Då frigör du tid för att hitta rätt kunder som betalar det du är värd, säger hon.

Läs mer: Experten: Våga höja dina priser!

5. Du vågar aldrig komma till avslut
Du pratar bara på, men säger aldrig till kunden: ”Ska vi sätta igång?” eller: ”Vad har du att förlora?” Våga ge kunden ett erbjudande!

6. Du pratar ihjäl kunden
Du översäljer, helt enkelt – och tar dig inte tid att lyssna på om kunden tycker att det du säger är vettigt. Du fortsätter bara att prata. Och prata. Ta dig i stället tid att ställa frågor – och verkligen lyssna på svaret. Det kommer att ge dig många värdefulla ledtrådar som du kan använda dig av för att ge kunden ett bra erbjudande.

7. Du saknar uthållighet
Om ditt erbjudande gör att kunden måste ändra vanor eller ändra på sig själv kan det ta en stund för kunden att vilja köpa. Ett vanligt resultat är då att tappa tålamodet längs vägen.

– Till dess att kunden säger: ”Nej, jag vill inte” så måste du vara uthållig, säger Ulla-Lisa Thordén.

8. Du lägger för mycket känslor i ja eller nej
Att sälja är ett arbete som du måste planera för – men lägg inte så mycket känslor i det!

– Det är bara att jobba på. Fundera inte så mycket på säljet, bara gör det. Och kom ihåg att hårt arbete lönar sig alltid.

Läs mer:  Ulla Lisa har en säljskola i bloggformat här på sajten – spana in den här!

Uppdaterad 2016-09-20