Guide / FörsäljningHar du inte råd att anlita en PR-byrå? Det gör inget. Här får du som småföretagare konkreta tips av PR-rådgivaren Anna Fagerström hur du får gratis ”reklam” genom artiklar i tidningar.

Att få medierna att skriva eller rapportera om dig kan vara guld värt för ditt företag. Anna Fagerström har erfarenheter från 30 år som journalist på Expressen, TV4, lokaltidningar och webbsajter. Hon hjälper dig med hur du kan använda PR som gratis marknadsföring för ditt företag.

I Driva Egets nya webbkurs PR för småföretagare – grundkurs delar hon med sig av sina bästa tips. Gå Anna Fagerströms webbkurs i PR och marknadsföring här!

Följ också Anna Fagerströms PR-skola i bloggformat här på webben.

Här är 7 tips ur kursen:

1. Tänk i rubriker
När du skapar en ny tjänst eller produkt – träna på att tänka i rubriker. Kort och slagkraftigt, det gäller att märkas i bruset. Är du för luddig eller lik alla andra – tänk igen.

2. Tänk i bilder
Tidningar består till stor del av bilder. Hitta sätt att bildsätta ditt företags verksamhet.Leta efter ”case”, en person som kan vara med på bild och samtidigt berätta något spännande och självupplevt inom ditt ämnesområde.

3. Bygg upp relationer med journalister
Om du har haft kontakt med en journalist tidigare är det lättare att senare få gehör för en artikelidé. Börja med att mejla en trevlig kommentar om en artikel, delta i journalisternas samtal på Twitter, och svara på efterlysningar på webbtjänsten “Hjälp en journalist“.

4. Håll koll på ”dina” medier
Läs tidningar, sajter och bloggar inom ditt ämnesområde. Följ det allmänna nyhetsflödet – haka på när det dyker upp en artikel som känns ”het” för dig.

5. Skaffa ett gratiskonto på Mynewsdesk.
Mynewsdesk är ett av Sveriges mest använda webbverktyg för att skicka ut pressreleaser. Med gratiskontot kan du skicka pressmeddelanden och bygga upp ditt ”pr-guld” – mejllistor till journalister.

6. Bygg upp mejllistor.
Samla på mejladresser till journalister som skriver om ditt ämnesområde. Adresser går också att köpa från olika pressregister. Lägg in adresserna i ditt Mynewsdeskkonto.

7. Börja skicka pressreleaser.
Det finns hundratals tidningar, tv- och radioprogram, och många tusen journalister i Sverige. Några av dem är helt säkert intresserade av det ditt företag sysslar med. Börja skicka pressreleaser – om nya produkter eller tjänster, ditt senaste bokslut.

Tipsen kommer från Driva Egets webbkurs PR för småföretagare – grundkurs, som PR-experten Anna Fagerström håller. Gå den direkt från din dator eller surfplatta!

Här är några av huvudrubrikerna i kursen:

  • Det bästa journalister vet
  • Ditt företag kan också skapa nyheter
  • Din undersökning kan bli en nyhet
  • Så väljer du rätt medier
  • Så använder du proffsens egna verktyg
  • Rätt sätt och rätt tid att kontakta journalister

Läs mer om webbkursen och köp den här – så kan du gå den direkt.

beställ_knapp

Uppdaterad: 2015-05-22.