Guide / FörsäljningBäst PR är gratis, eller hur? Vi ger tre tips på bra gerilla-PR.

1. ”Hacka” datorer

Ett garanterat gratis sätt att få uppmärksamhet är om du går in på alla offentliga datorer som du kan komma åt och byter startsida till ditt företags startsida. Det kanske inte får någon spridning på nätet men det är gratis och funkar. Man kan också ”glömma” flyers eller visitkort i kundvagnar, på bussen, i väntrum eller på biblioteket.

2. Bli en lapplisa

Vad skulle hända om du köpte en herrans massa post it-lappar och klistrade en bil full med dem på parkeringen? Förmodligen skulle hundratals se bilen, ta bilder och lägga ut på Instagram eller Facebook. Om bilen dessutom är din egen eller din väns och ditt företag säljer kontorsmaterial eller städning har du skapat relevant och laglig buzz. Chansen att lokaltidningen skulle skriva om det är ganska stor. Som det här fallet i Örebro.

3. Serva gratis

Att fylla ett tillfälligt behov eller lösa en plötslig uppkommen situation är alltid ett bra sätt att komma i kontakt med folk. Att locka med vatten kostar inte mycket men om du står på en mässa, marknad eller i en park en stekhet julidag blir du snabbt platsens mest populära person. Du har visat att du bryr dig om andra och de kommer att lyssna på vad du har att säga. Om du löser ett problem för dem som privatpersoner är chansen mycket större att de också vill hitta en affärslösning.