Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

10 sätt att få fler nöjda kunder

17 januari, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Hur behandlar du dina kunder – egentligen? Själv tycker du naturligtvis att du ger en bra kundservice, men vad tycker dina kunder? Här får du hjälp att hitta fler nöjda kunder och få dessa att köpa mer.

Horst Böhnke är managementkonsult, föredragshållare och kursledare för företag i förändring. Och han vet vad han talar om. I sjutton år drev han en grossiströrelse inom dagligvaror, han har haft chefsjobb på Dagab, Ikea och NK. Sedan sjutton år är han konsult och föreläsare med eget företag.

Sina tankar om hur rätt kundbemötande ger högre vinst  sammanfattar han här i tio punkter:

1. Ha rätt mental inställning
Vill du vara en vinnare eller en förlorare? Att ha rätt attityd och se möjligheter i stället för problem är A och O för ett lyckat företagande. Den som gräver ner sig i problemen eller automatiskt säger nej till förändringar kommer inte långt.

2. Var vänlig
Här handlar det verkligen om elementa - ändå är det så lätt att glömma hur viktigt det är att alltid hälsa artigt, visa intresse när andra talar och själv bemöda sig om att tala tydligt och inte för fort. När man själv har kört exempelvis en presentation flera gånger är det lätt att hasta iväg utan en tanke på att det faktiskt är första gången den här kunden hör dig och måste få en chans att smälta ditt budskap.

3. Lyssna, lyssna, lyssna
I dag är det fler som pratar än som lyssnar, hävdar Horst Böhnke. Därför kommer den som verkligen lyssnar på sina kunder att uppfattas som en mycket trevlig affärskontakt. När du pratar ska du inte bara prata om dig själv, utan försök leda in samtalet på den du talar med.
Alla frågor en kund ställer är egentligen köpsignaler. Genom att lyssna rätt kan du hitta fler affärsmöjligheter.

4. Håll löften
Ring alltid tillbaka när du har lovat att ringa. Har du inget besked att komma med - ring och säg det. Skicka offerter till kunder som har bett om det - eller säg ifrån direkt om du inte har möjlighet att ta jobbet. Hantverkare som uteblir är en visa på stan. Men en målare som talar om för kunden att "jag har tid hos tandläkaren" eller "jag har ett jobb att slutföra hos en annan kund i dag"  kommer att stå högt i kurs.

5. Fråga, fråga, fråga
Ställ frågor och var vaksam på signaler som visar vad som intresserar kunden. Ta reda på vad som är kundens problem - där har du köpsignalen. Ställ också konkreta följdfrågor, hellre en fråga för mycket än en för lite om det kan undvika missförstånd.

6. Sälj, sälj, sälj
Alltför många företagare vill inte sälja, de tycker att kunden ska köpa. Horst Böhnke tvekar att tala om nationella särdrag, men i det här fallet gör han ett undantag. Det kan hänga ihop med att Sverige har haft en gynnad ställning på världsmarknaden med vår stora tillgång på råvaror som varit efterfrågad. Det har helt enkelt inte bildats en naturlig säljkultur. Men det måste ändras, för i dagens företagsklimat måste man kunna sälja.
Glöm heller inte att knyta ihop säcken genom att sammanfatta uppgörelsen i termer av egenskaper hos produkten, fördelar för kunden och vilken betydelse affären har. Avsluta med att konstatera att kunden har gjort ett bra köp - det vill alla höra.

7. Prisargumentera
Förklara för kunden varför priset ser ut som det gör. Berätta om dina styrkor och var konkret. Säg inte bara "vi ger bra service", utan tala om vad kunden får för service "snabb leverans, bra support, osv".
Men pruta inte. Ta till jordgubbstricket - se rutan här intill. Rätt använt kan det få dina kunder att välja en dyrare vara eller tjänst än vad man först sökte.

8. Ha roligt
Fokusera på det som är positivt, även när det går snett. Horst Böhnke tar ett exempel: Ett gäng arbetskamrater som dricker morgonfika. En har varit på en mycket lyckad semester - god mat, trevliga människor, fantastiskt hotell. Men hemresan blev försenad på grund av flygbolaget. Vad tror ni samtalet handlar om vid kaffebordet - den lyckade semestern eller den trista hemresan?
En god atmosfär i företaget smittar av sig på kunderna - tänk om flygbolagets representanter hade lyckats avväpna sina ilskna passagerare, vilken skillnad hade inte det gjort.

9. Var nyfiken
Vad vet du egentligen om dina kunder? Om dina konkurrenters priser? Om hur andra branscher löser likartade problem? Genom att vara nyfiken och ta reda på hur andra gör kan du dra viktiga lärdomar för ditt eget företags räkning. Okej, det kan vara svårt att ringa upp en konkurrent och fråga hur det kommer sig att de har så nöjda kunder ? men varför inte kontakta någon på en annan ort, som inte direkt konkurrerar med ditt företag?
Då och då kan det även löna sig att lyfta blicken. Hur kommer det sig att bransch A är så mycket lönsammare än vår bransch B? Knyt kontakter över gränserna, det kommer ni båda att ha nytta av.

10. Följ upp och fakturera snabbt

Det bästa sättet att ta reda på om kunden är nöjd är att fråga. Antingen genom att du själv kontaktar dem och hör efter, eller genom att du snabbt fakturerar. En missnöjd kund som får fakturan kommer snabbt att höra av sig till dig. Och då hinner du snabbt rätta till det som gick fel, innan han hinner gå runt och sprida sitt missnöje. Nu kan ni i stället skiljas som vänner - och kunden uppskattar hur snabbt du åtgärdade hans klagomål.

Uppdaterad 2015-07-10


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.