Guide / Ditt livHugger du snabbt tag i uppgifter bara för att upptäcka att det blir merjobb i slutändan? Då är risken stor att du lider av prekastinering – avbockarsjukan. Hantera den så här.

Uppskjutarsjukan, eller så kallad prokrastinering, har du kanske hört talas om. Det handlar om att skjuta på att ta tag i jobbiga uppgifter till sista sekund.

Nu har forskare kommit fram till att vi även tenderar att göra motsatsen: Kasta oss över saker för att avsluta dem – även om det innebär merjobb. Det kallas att prekrastinera, eller att lida av avbockarsjukan.

Vid en studie vid University of Pennsylvania i USA ombads deltagarna att bära en hink med mynt över en mållinje. De fick välja mellan två hinkar, en som stod nära dem själva och en som stod nära mållinjen.

Förvånansvärt nog valde de flesta av deltagarna hinken som var närmast dem, trots att de fick bära den längre. Anledningen, sa de efteråt, var att de ville klara av uppgiften snabbt.

Effektivitetsexperten Maria Breitholtz Söderström menar att mejlhantering är ett typiskt exempel på prekrastinering.
– Vi svarar snabbt för att vi vill få undan den mentala belastningen. Problemet är att mejlen ofta ökar ju snabbare vi betar av den. Det är inte den som har tomt i sin inbox när den dör som vinner, säger hon.

Även andra arbetsuppgifter är lätta att vilja stöka av omedelbart. Risken är att du bara lurar dig själv, menar Alexander Rozental, han är psykolog och har skrivit boken Dansa på Deadline.
– Problemet är att det leder till att du tar på dig andra uppgifter. Fråga dig själv om du utnyttjar tiden du vinner till återhämtning – eller till mer jobb, säger han.

Att göra saker på en gång innebär inte heller alltid att resultatet blir det bästa.
– Kastar du dig in i arbetet för att bara få det överstökat är risken stor att du missar information och att stämma av att du är på rätt spår. Då blir resultatet lidande, menar Alexander Rozental.

Därför prokrastinerar vi:

  • Vi har svårt att prioritera, och se vad som är viktigt. Allt känns lika angeläget att ta tag i.
  • Det är belönande i sig att klara av saker fort. Vi blir beroende av känslan att prestera hela tiden.
  • Vi vill slippa hålla många olika uppgifter i huvudet.

Gör så här istället
– bästa tipsen från Maria Breitholtz Söderström och Alexander Rozental

1. Skapa en att-göra lista
Skriv ner vad du ska göra när det dyker upp och sedan skapa en prioriteringsordning.

2. Planera
Ägna en stund åt planering innan du sätter i gång med uppgifter. Fråga: Vad ska göras, vad är syftet och när måste det vara klart.

3. Prioritera
Värdera dina arbetsuppgifter utifrån om de är bråttom eller viktiga, varken eller – eller både och?

  • Viktigt men inte bråttom – bestäm när du ska göra det
  • Bråttom men inte viktigt – försök delegera
  • Bråttom och viktigt – gör det direkt
  • Inte viktigt, inte bråttom – gör det senare

4. Schemalägg uppgifter
Gör du samma typ av arbetsuppgift flera gånger under veckan? Gruppera dem och riva av dem vid specifika tillfällen under veckan.

5. Stäng av mejlaviseringar
Kolla inte mejlen hela tiden,utan vid specifika tidpunkter under dagen.

Artikeln är ett sammandrag av en artikel i Driva Eget nummer 8 2104, som du kan köpa här!

Lider du av uppskjutarsjukan: 3 råd – Bota uppskjutarsjukan!

Läs också: Så dubblerar du din effektivitet

Missa inte vår nya kurs: Skapa superstruktur på en dag – med vår nya heldagskurs med effektivitetsexperten David Stiernholm, läs mer och anmäl dig här!