Guide / Ditt livSom liten tjänsteföretagare kan det kännas nästan omöjligt att tacka nej till ett uppdrag. Men kanske är det dags att våga? När ledarskapskonsulten Cornelia Eneroth började tack nej dubblade hon sin omsättning.

Cornelia Eneroth i Stocksund driver eget inom ledarskapsutveckling. Efter tio år har verksamheten fått riktig snurr. Orsaken är att hon har hittat modet att säga nej.
– Tidigare tackade jag ja även till uppdrag som inte kändes rätt eller bra, berättar hon.

Bakom varje motvilligt ja låg en önskan om att fakturera, en oro för att göra någon besviken eller arg och så kändes det fel att inte alltid prestera.

– Jag tänkte att säger jag nej kanske de inte tycker om mig och att jag borde ställa upp – jag kan ju inte sitta här och göra ingenting.

Och så är det lätt att känna sig smickrad, menar hon:
– Kolla, jag har ett företag och de vill ha mig. Tjo ho! Den känslan.

Men Cornelia märkte att hon blev alldeles för splittrad och ofokuserad:
– Jag kände: ”Vad är det jag håller på med egentligen?” Jag gjorde för många saker halvbra. Det blev svårt att leverera.

Vändpunkten kom när en kund tidigt i höstas ville halvera Cornelias offert. Hon kände sig utnyttjad och tackade nej. Resultatet blev att de tog hennes första offert utan att pruta alls.

– Jag märkte att det gick att säga nej. Dessutom ledde det till att jag kunde justera mina priser gentemot andra kunder.

Nu har Cornelia lärt sig att sålla bland uppdragen:
– Det är så lätt att sälja allt till alla. Men det blir inte bra för någon part. I stället har jag hittat personer som jag kan referera till.

Fler uppdrag genom att tacka nej, hur går det ihop? Problemet med saker man bara halv-kan är att man måste lägga ner tid på att läsa på, menar Cornelia.

Tackar hon i stället nej till uppdrag utanför hennes affärslinje blir hon mer fokuserad.
– Då kan jag göra det lilla extra vilket ger bättre leverans och då får jag bättre rekommendationer och så får jag fler uppdrag.

Våga säga nej – Här är psykologen Alexander Rozentals råd:

1) Använd jag-budskap
Gnäll inte över att kunden ber om fel saker eller kräver det omöjliga – utgå från varför du inte kan tacka ja.

2) Var så konkret som möjligt
Undvik svepande formuleringar. Tänk ut ett budskap som du kan sammanfatta i en mening (se exempel nedan) och håll dig till det. Försöker någon argumentera emot så upprepa bara samma budskap.

3) Ursäkta dig inte
Du behöver inte förklara dig. Då finns risken att du trasslar in dig. Dessutom kan andra lättare argumentera emot och sticka hål på dina ursäkter eller komma med lösningar på dina argument.

4) Lös problemet gemensamt
Föreslå alternativa lösningar och diskutera det tillsammans med din kund som ett gemensamt problem.

5) Öva dig på att våga
Träna på att säga nej i situationer som känns mindre jobbiga. Eller låt en kompis låtsas vara en kund som du ska säga nej till.

6) Du får tycka olika
Tänk på att alla personer har rätt till sin egen åsikt. Du har rätt att säga nej till någon även om denne inte håller med dig. Ni måste inte vara överens.

Så här kan du säga:

  • Jag skulle vilja hjälpa dig men jag har inte tid just nu. Nästa gång kan du testa att komma lite tidigare till mig så kan vi se om jag kan hjälpa dig.
  • Jag ser att du behöver hjälp och det är jättebra att du frågar mig men jag kan tyvärr inte just nu. Jag kan gärna hänvisa dig till en bra person som kan.

Texten är ett utdrag ur en längre artikel i Driva Eget nummer 2, 2015 – köp tidningen här!

LÄS OCKSÅ: Se upp för kompispriser!