Guide / Ditt livDu vet att du borde träna, men som hårt arbetande småföretagare finns ju inte tiden? Jodå, menar friskvårdsläkaren Maurice Westerlund och ger sex bra råd för att hitta den.

Du har hört det förr: Träna och du blir piggare, starkare och mår bättre överlag. Man mår helt enkelt bättre av regelbunden fysisk aktivitet i kombination med nyttig mat:

 Då klarar man bättre av stress, arbete, social samvaro och sjukdomar. Man är helt enkelt bättre förberedd för de påfrestningar som alltid kommer att finnas omkring oss, säger läkaren Maurice Westerlund på egna företaget Medikus.

Men hur orkar man som företagare när man jobbar ständigt och saknar fasta rutiner? Genom att integrera träningen i företaget, menar Maurice Westerlund.

Här är hans sex handfasta råd som hjälper dig att komma igång.

1. Skaffa en morot
Att sätta ett mål med din träning motiverar dig när det känns trögt.
Det gäller att hitta ett som passar just dig, säger Maurice Westerlund.

Men, varnar han, sätt inte bara upp ett viktmål eller ett luddigt mål att ”börja träna”, utan välj ett som är en rolig upplevelse. Till exempel att springa ett lopp (utmana en konkurrent!) eller gå en specifik vandringsled.

2. Hitta en aktivitet som passar dig
Jag bryr mig inte om vad du gör, dundrar Maurice Westerlund. Bara du gör något! Det kan vara att gå ut och gå, jogga, simma eller spela badminton. Det viktigaste är att det är något som du fortsätter med.

Skippa alltså att köpa ett dyrt gymkort om det ändå inte är din grej. Kolla i stället upp utbudet där du bor och välj det roligaste.

3. Alliera dig
Börja inte träna på egen hand om du vet att du lätt lägger av. Det är dömt att misslyckas, menar Maurice Westerlund.
Bäst resultat kommer av personlig vägledning i form av en coach, säger han. Då har du någon som motiverar dig och bestämda tider som du måste passa.
Näst bäst resultat, menar han, får de som är med i gruppaktiviteter. Gillar du inte något av alternativen kan du alliera dig med en kompis.

4. Lägg upp ett schema
Okej, som företagare har du oregelbundna tider. Men bestäm dig för att röra på dig minst fyra timmar i veckan så att du blir svettig. Maurice Westerlund tipsar om att utnyttja de lite lugnare timmarna, till exempel fredag eftermiddag, och att inte vara rädd för att byta en jobbtimme mot ett träningspass. Det får du igen dubbelt upp.

Och så två punkter för dig som vill få med dig dina anställda:

5. Motivera med dig själv
Få hela företaget att börja träna, på arbetstid en timme i veckan. Eller så kan du ta in ett friskvårdsföretag som hjälper er.
Men det är A och O att vd:n och ledningen är med på de gemensamma aktiviteterna, säger Maurice Westerlund. Annars faller ofta projektet.

6. Gör träningen till en policy
För att din hälsosatsning ska bli långvarig, gör en policy av den. Där skriver du om de kan träna på arbetstid eller få bidrag till gymkortet – även om enbart det senare sällan räcker.
Problemet är att de som verkligen behöver bidraget, de som har ökad risk för hjärtinfarkt eller fetma, ofta inte utnyttjar det, säger Maurice Westerlund.
Bättre då att även ha gemensamma gruppaktiviteter (se till att det finns flera olika att välja mellan) och ett gemensamt mål.

Läs också: Så kan ditt företag göra avdrag för träning och friskvård

Artikel uppdaterad 2015-08-30.