Guide / Ditt livNöjda kunder är allt för en liten företagare. Men gå inte till överdrift med att vara generös mot dem, bara för att du är rädd för konsekvenserna. Så här får du balans.

Att göra sina kunder nöjda och leverera ett bra resultat är livsviktigt för alla företag. Men till skillnad från storbolagen med sina hundratals anställda är du som liten företagare direkt ansvarig för din leverans.

Läs mer: Minska ditt behov av kapital 

Dessutom är du så mycket mer sårbar. Tappar storbolagen en kund kan de rycka på axlarna – medan du riskerar att stå utan lön den månaden. Men här gäller det att se upp! Du måste inte jobba ihjäl dig utan att kunden har bett om det.
– Kanske om du vill bli bäst i världen. Men inte om du också vill ha balans i livet, säger Oskar Henrikson, legitimerad psykolog och grundare av psykologibyrån Habitud.

Visst kan du överleverera om det är en medveten strategi, menar han. Men tänk på att det tar tid som du skulle kunna ägna åt annat, till exempel att sälja. Eller så börjar du jobba nätter och helger – fast du startade eget för att få frihet och mer tid med familjen.

Läs mer: Cornelia lärde sig säga nej – ökade omsättningen

Problemet är nämligen att det är lätt att bli beroende av bekräftelsen.
– Vi människor gör det vi belönas för. Har du lagt två extra timmar på ett uppdrag så blir kunden nöjdare och du får mer beröm. Men precis som socker kan belöna dig att äta fel kan beröm driva dig till att bli en sorts företagare som du inte vill vara, säger Oskar Henrikson.

För att börja hitta en balans är hans råd att tänka igenom din vision och ditt mål med företaget. Rangordna också hur viktigt arbete, fritid, hälsa, vänner och familj är för dig. Glöm inte att ta hänsyn till din budget.
– Vill du jobba kontorstider och prioritera vänner och familj kanske inte allting i företaget kan vara perfekt. Men är du en kämpande kulturarbetare kanske det viktigaste för dig varken är pengar eller balans i livet utan att många ser din pjäs, säger Oskar Henrikson.

Läs mer: 8 tips – fler kunder med sociala medier 

Tänk på att du inte alltid gör kunderna en tjänst genom att ge mer. Kanske prioriterar de att få leveransen snabbt och billigt hellre än överarbetat.
– Och du kanske finslipar sådant de inte ens bryr sig om. Det finns många olika idéer om vad som är perfekt, påpekar Oskar Henrikson.

Att överleverera kan så klart vara bra, till exempel i uppstartsfasen. Men det kan vara svårt att plötsligt sluta. Därför är det viktigt att vara transparent mot dina kunder och berätta på vilket sätt du jobbat extra och varför. Eller ge ”prova på”-rabatt.
– På så sätt behåller du värdet på varorna, säger Oskar Henrikson.

I slutänden handlar det om att våga leverera utan att själv vara helt nöjd. Som en hjälp kan du fundera över vad det värsta som kan hända är och ta fram en krisplan, menar Oskar Henrikson. Sedan gäller det att kasta sig ut.
– Vi går runt med väldigt mycket tankar som vi inte har provat i verkligheten. Våga se var gränsen går för ”good enough”. Hur hemskt kan det bli – egentligen?

 

3 råd för att glänsa lagom – Psykologen Oskar Henrikson om hur du får balans

1. Nischa dig
Ingen är bäst på allt. Bestäm var du vill ge mest och prioritera ner resten.

2. Skapa distans
Lägg till orden ”nu fick jag tanken att” innan något du grubblar på. Det tydliggör att det inte behöver vara sant.

3. Sätt riktlinjer
Var tydlig mot kunden med vad som ingår. Bestäm också själv hur lång tid uppdraget får ta, och hur det ser ut när det är bra nog.

Artikeln är en förkortad version från Driva Eget nr 5 2015Prenumerera på magasinet här!

Uppdaterad 2016-09-08