<![CDATA[]]>

Till minne av Kamprad – legendarens 7 bästa råd

Anders Andersson

Publicerades: 21 juni, 2009

En av Sveriges största inspiratörer och entreprenörer har gått ur tiden. För att hedra Ingvar Kamprads minne återpublicera vi nu en artikel med hans sju bästa råd till småföretagare.

Det finns mycket lärdom att dra av vad Ingvar Kamprad sagt i intervjuer, radioprogram och vad som står i böckerna om honom. Hans råd är tidlösa och gäller även om han gav dem för flera år sedan.

LÄS OCKSÅ: Kamprad kallade sig själv”Fiaskopelle” 

Hans berättelse om hur han börjat sälja kulspetspennor gav det första rådet till småföretagarna:

1. Lägg inte alla ägg i samma korg genom att satsa på en enda produkt.

– Plötsligt fick jag inga pennor från min leverantör. Mina kunder blev missnöjda och kom inte tillbaka, och jag förlorade pengar, har han sagt, vilket leder till detta råd:

2. Det gäller att ha reservkapital för att klara oförutsedda utgifter.

Till Ingvar Kamprads image hör att han alltid framhåller sina dåliga egenskaper, och han säger själv att han är dålig på att organisera. Hans slutsats av det ger lärdom när många mindre företagare ska välja vilka egenskaper som medarbetarna ska ha:

3. Kompensera dina egna brister genom att välja medarbetare som har de egenskaper som du själv saknar.
Han har berättat om hur konkurrenter kopierat Ikeas produkter och hur Ikea anklagats på olika sätt. Sådant vill Kamprad inte gräva ned sig i och detta blir då slutsatsen:

4. Gå vidare med något nytt på ett positivt sätt i stället för att bråka om det gamla.
Han framhåller hur viktiga medarbetarna är för Ikeas framgång. Detta leder fram till ytterligare ett råd:

5. Missa aldrig en möjlighet att berömma dina medarbetare och få dem att känna delaktighet i framgångar.
Han gillar teamarbeten, men gör ett viktigt tillägg:

6. Jobba gärna i team, men tänk på att själva beslutet alltid måste fattas av en enda person.
Att han aldrig bor på lyxhotell och alltid åker ekonomiklass när han flyger beror inte på att han är snål. Han menar att han gör så för att medarbetarna inte ska skaffa sig dyrare vanor på sina tjänsteresor. Det leder fram till detta råd:

7. Uppträd alltid som du vill att dina medarbetare ska uppträda.