<![CDATA[]]>

Fem skäl att gilla krisen

Martin Kreuger

Publicerades: 30 mars, 2009

Det kan se mörkt ut för framtiden. Men deppa inte. Till slut försvinner de mörka molnen.  Försök se krisen från den ljusa sidan. Här är fem skäl för att göra det.

För många småföretagare  är lågkonjunkturen  ett utmärkts tillfäller att ta marknadsandelar av de stora. I februarinumret berättar vi om sex bra argument som då kan användas inför kunderna.

Men även om du måste dra ned på tempot under en tid kan det gå att hitta fördelar med det. Här är fem sådan.

 1. Du får mer tid över

När det blir glesare mellan uppdragen får du fler vita utrymmen i almanackan. Det är just nu som du kan disciplinera dig och ta vara på den tid som faktiskt blir över. Det kan göras på två sätt:

  • Första strategin är att njuta av att hinna arbeta igenom dina uppdrag bättre och lämna ifrån dig ett mer finputsat resultat. Särskilt om du är van att behöva stressa och vara på gränsen till slarvig kan detta vara skönt för självkänslan.
  • Det andra sättet är att hålla koll på vad som är betald arbetstid och inte. Gå hem när du märker att du sitter kvar på kontoret eller hänger i verkstaden utan att kunna skicka en faktura någonstans .

 2. Du kan investera billigt

Du kan nu passa på att investera till en lägre kostnad, kanske på konkursutförsäljningar.  

 Även marknadsföringen kan du göra betydligt billigare än för ett halvår sedan. Siffror från Sveriges Mediebyråer visar att annonspriserna har sjunkit 15-20 procent i krisen.  Dessutom syns du och ditt varumärke när mediabruset har avtagit.

 3. Du hinner göra mer

 Kristider och brist på uppdrag är utmärkta tillfällen att kavla upp ärmarna och ta tag i de långsiktiga arbetsuppgifterna som är viktiga men inte pockar på för att bli gjorda. Är du tillräckligt beslutsam så hinner du beta av en stor del av din ”att göra”-lista.

 4. Du kan vårda ditt nätverk och din kunskap

Inte bara du får tid över när konjunkturen svalnar. Nu kan du investera lite mer tid i de där arbetsluncherna, branscheventen, mässorna och seminarierna som du har fått skjuta upp eller avstå från tidigare.

 Lågkonjunkturen ger tillfälle att investera i kunskap. Kurser och utbildningar för både dig själv och dina anställda är både lättare att köpa och stör verksamheten mindre. Dessutom ger de gott om nya kontakter och idéer.

 Alla blir mer måna om att vårda sina nätverk när affärerna går trögare. Affärsmöjligheterna finns ofta närmare än du tror bland människor du redan känner men inte tänker på som affärspartners. Nätverkande kan ofta bli en räddning, samtidigt som du har trevligt under tiden.

5. Det är mer accepterat att misslyckas

Det kan vara svårt att tala om, men för många egna företagare är prestige, revanschlust och tävlingsinstinkt viktiga drivkrafter. Kanske startade du företaget en gång i världen med mottot ”jag ska minsann visa dem”.

 En sådan stark inre motor ska inte underskattas. Men den kan också göra ett eventuellt misslyckande väldigt känslomässigt plågsamt. Konkurs kan för vissa orsaka värre förluster än pengar.

 Ekonomiskt är det svårare nu, men rent socialt kan det faktiskt vara enklare. Krisen är en yttre kraft som vi inte själva är skyldiga till och därför kan tala om.

Detta är en kort sammanfattning av 17 sidor ur Driva Egets februarinummer som handlade om hur småföretagare kan ta sig ur krisen.