Guide / Ditt livAtt driva företag är en livsstil många älskar. Men liksom anställda kan man ibland tröttna, kanske så mycket att man vill lägga ner. Då kommer livs- & karriärcoachen Catharina Sjögren och hjälper dig att få gnistan tillbaka. Här är hennes bästa råd.

“Att säga upp mig och starta eget är det bästa jag gjort!”

“Jag älskar att gå till jobbet på morgonen!”

Så låter det ofta när man pratar med entreprenörer. Många jobbar med sådant de brinner för och då blir arbetet mycket roligare.

Men även företagare kan hamna i svackor. Längre perioder då firman skapar ångest och man helst bara vill slippa den. Då är det lätt att man undrar om man egentligen borde lägga ner.

– De flesta hamnar i en sådan svacka, oavsett om den kommer efter ett år eller tio år. Många gånger kan den bero på att du i ditt egna företag långsamt har gått ifrån att arbeta med det som du verkligen brinner för, till att huvudsakligen jobba med arbetsuppgifter som inte motiverar dig, säger Catharina Sjögren, livs- & karriärcoach, som jobbar med ledarskapsfrågor i egna firman CoachEffect.

Här är hennes bästa råd hur du får tillbaka gnistan som företagare:

1. Stanna upp och fundera på varför du startade företaget

Plocka fram din ursprungliga vision, företagets kärnvärden. Varför startade du företaget? Vad var din drivkraft? Vad gav dig motivation då?

2. Ställ undersökande frågor
Fråga dig själv: Vad driver dig? Vad motiverar dig? När blir du glad, inspirerad och energifylld? Skriv ner fem saker under varje fråga.

3. Inventera din arbetsdag
Använder du 75 procent av tiden till bokföring och personalfrågor när du egentligen brinner för att skapa nya kundrelationer och är fantastiskt duktig på försäljning?

  • Måla upp procentuellt hur du vill att din arbetsdag skall spenderas mellan de olika arbetsuppgifterna. Måla sedan upp hur din arbetsdag ser ut i verkligheten.
  • Vilka förändringar kan du göra för att använda din tid till det du är bäst på och brinner för? Räkna på hur mycket du tjänar genom att lägga ut de arbetsuppgifterna som du inte borde göra på någon annan i företaget eller köpa tjänsten.

4. Gå efter 80/20-regeln
Genom att lära dig fokusera på det viktiga hinner du med mer av livet – vilket gör att du blir gladare. Förstå att:

  • 20 % av kunderna står för 80 % av lönsamheten.
  • 80 % av arbetstiden bidrar endast med 20 % till resultatet.

Försök därför att fokusera på de 20 procenten som ger mest.

5. Sätt upp mål
Ofta är vi fullt upptagna med att släcka bränder och ta på oss fler uppdrag. Men när du inte längre har ett mål saknar du det som driver dig framåt. Så ta ett steg tillbaka och identifiera dina mål. Först då vet du vilken väg du ska ta. Gör så här:

  • Beskriv din nuvarande situation.
  • Beskriv ditt mål, det vill säga din önskade situation.
  • Fråga dig: Vilka vägar kan du ta för att nå ditt mål?

6. Ta beslut!
När du är i en svacka är det lätt att tusen tankar virvlar runt och själ energi. Få stopp på dem genom att plocka fram din frågeställning eller ditt problem enligt ovan, synliggör fakta och ta ett aktivt beslut. Först då kan det bli en förändring.

catharina

Catharina Sjögren, livs- & karriärcoach.

 

Uppdaterad 2015-06-22