Guide / Ditt livBrukar du planera och styra upp ditt liv bara för att någon vecka senare hamna i kaos igen? Då behöver du ändra dina vanor. Här ger experten sina bästa råd.

Ett rörigt kontor kan ta energi och tid från din arbetsdag. Hamnar du i kaos vecka efter vecka trots att du städar och organiserar med jämna mellanrum? Då är det dags för en ny vana. I sitt företag Smpl arbetar Brita Hahne med att förenkla och organisera vardagen för både privatpersoner och företag. Här är hennes råd för att du ska lyckas börja med en ny vana.

5 saker att tänka på för att bryta ett dåligt mönster:

  1. Börja med att förändra en ovana i taget.
  2. Se till att du har viljan att förändra ovanan.
  3. Sätt ett realistiskt mål och delmål. Gå inte ut för hårt – ett litet steg i taget är bättre än ett för stort och övermäktigt. Exempel på litet steg: Lägga tillbaka det jag tar fram eller skriva syfte och mål i alla mötesinbjudningar jag skickar. Exempel på för stort steg: Ställa ordning hela kontoret och behålla det så.
  4. Följ upp dina framsteg med jämna mellanrum och sätt in åtgärder eller gör justeringar om det behövs. För att lyckas är just detta steg det viktigaste. När du följer upp: Gå igenom om det finns något du kan göra för att underlätta förändringen. Kan du göra det vid en annan tidpunkt under dagen, en annan dag, flytta saker till en annan plats? Gå igenom alternativen och prova – till slut hittar du en bra lösning som kommer att underlätta för just dig.
  5. Glöm inte att belöna dig själv! Det kan vara i form av en god middag, att gå på bio eller så är förändringen kanske är det till och med värd en resa.