Guide / Ditt livÄr du så seg att du knappt orkar lyfta luren och ringa det där säljsamtalet? Dags att äta bättre – och bli skarpare och piggare på köpet! Här visar kostrådgivaren och företagaren Ulrika Hoffer hur du gör.

Att äta rätt för formens skull är en sak. Men bra mat gör dig också mer pigg, skärpt, kreativ och motiverad – viktiga drag hos en småföretagare! Tyvärr är det inte alltid så lätt.

– För småföretagare är tempot ofta högt. Då försöker man lura sig själv genom att proppa i sig snabba kolhydrater för att klara dagen, säger kostrådgivaren Ulrika Hoffer.

Hon är journalist i grunden men utbildade sig till kostrådgivare med eget företag. Nu föreläser hon om kost och hur maten påverkar oss och har även gett ut boken Råsmart familj (Bonnier fakta).

En annan fälla för småföretagare, menar hon, är att det är lätt att rationalisera bort allt vad friskvård och fruktkorgar heter:

– Anställda får sådant automatiskt medan företagare kanske bara ser det som en extrakostnad.

Det positiva är att vi har alla möjligheter att ändra på saken. Flexibla arbetstider gör att man kan ta sig tiden att laga till en bra lunch, och man slipper (förhoppningsvis!) fikasugna kollegor.

– Får man väl smak för att äta på ett visst sätt och slipper tröttdipparna blir man ganska snabbt motiverad att fortsätta äta så, säger Ulrika Hoffer och ger följande råd för att äta sig till en bättre företagare:
 

1. Ät mat som är blodsockervänlig
Grönsaker, protein (fisk, kyckling, eventuellt lite kött), fett från bra källor som nötter, frön och kallpressad olivolja är bra mat. Plus grova kolhydrater, quinoa, rotfrukter och baljväxter. Frukt om du är sötsugen. Kom ihåg att äta dig mätt!

2. Satsa på frukost – och mellanmål
Ägg, fet yoghurt, riktigt grovt bröd och gärna någon grönsak är bra till frukost. Hoppa över söt yoghurt, cornflakes, kex och vitt bröd. Klarar du inte att äta frukost, börja med att mixa en liten smoothie eller ät något annat litet – det viktiga är att du äter något. För att inte blodsockret ska åka berg- och dalbana under dagen, se till att fylla på med stöttepelare i form av nötter, frukt eller grönsaksstavar. Då minskar du risken att lunchen och middagen blir megastora.

3. Ge hjärnan supermat
Omega 3, som finns till exempel i fet fisk, stärker hjärnans prestationsförmåga. Ät fet fisk i form av till exempel lax, makrill och strömming minst tre gånger i veckan. Även antioxidanter är bra för hjärncellerna på lång sikt, som blåbär.

Läs mer om Ulrika Hoffer här.