Guide / Ditt livSugen på att jobba – ungefär jämt? Eget företag kan vara den perfekta drogen för en jobbmissbrukare. Du har alla ursäkter att jobba jämt, känna dig oumbärlig och slippa ha en enda tråkig minut. Se här om du är i riskzonen – och få hjälp från experter.

Du tycker att jobbet är det roligaste som finns, du känner dig inte ohälsosamt stressad och du sover gott om nätterna. Då är det väl ingen risk för jobbmissbruk? Jo, det kan det visst vara, hävdar psykoterapeuten Lena Nevander-Friström i boken Fångad av arbete (Natur & Kultur).

Jobbmissbrukarens problem är inte att det känns dåligt att jobba för mycket. Tvärtom – det känns alldeles förträffligt. Så bra att familjen, barnen, hälsan, fritidsintressena och vännerna ständigt hamnar på undantag.
Det är inte i första hand pengarna som driver dig, även om du själv gärna tar dem som ursäkt. Ditt verkliga mål är kickarna som stressen och prestationerna kan ge.

Mönstren som leder fram till överarbetande är förrädiska, menar Daniel Bruchfeld som är psykiater och leg psykoterapeut med KBT-inriktning. Med inlärningspsykologins hjälp kan vi få syn på hur våra beteenden påverkas av känslomässiga belöningar.
En sådan belöning kan vara lugnet när pengarna rullar in i företaget, eller den behagliga känslan att bli sedd av andra som en pålitlig problemlösare.

Jakten på belöningar får oss att sätta upp omedvetna ”regler” för oss själva.
– En regel kan vara att alltid hellre ta ett uppdrag för mycket än för lite, för ”man vet ju inte hur nästa månad blir”. På så sätt blir det belönande att arbeta mer än du egentligen orkar. När du säger ja till ett extra uppdrag känns det bra i stunden, även om du lite senare inser att du har tagit på dig för mycket, förklarar Daniel Bruchfeld.

Nejet väcker en oro för att stöta sig med andra, kanske inte bli tillfrågad igen eller plötsligt stå där med för lite intäkter. Ett ja däremot ger omedelbar belöning och oron blåser undan.
– Det är alltså inte arbetslusten som får dig att jobba överdrivet mycket. Själva överarbetandet fyller en funktion för dig, säger Daniel Bruchfeld.

Som jobbmissbrukare utsätter du din familj för mycket oförutsägbarhet. De kan inte lita på att du dyker upp i tid för att skjutsa till träningen. De vågar inte tacka ja till släktmiddagen, för du kanske blir irriterad och vägrar följa med.

Att kunderna måste vårdas har du lärt dig, så du är alltid trevlig mot dem och skickar presenter. Men hur behandlar du familjen? Och dig själv? Är dina kunder verkligen viktigare?

Tips: Så jobbar du vidare och mår bra

  1. Skaffa dig fasta rutiner med gränser för arbetstiden. Smygjobba inte när du är ledig.
  2. Stäng av internet. Sätt gränser för din egen surftid.
  3. Sov ordentligt.
  4. Ät riktig mat.
  5. Rör dig ute i naturen.
  6. Motionera.
  7. Planera in tid för vänner och familj.
  8. Tvinga dig själv att vara ledig. Köp dyra säsongsbiljetter till evenemang du gillar eller köp en resa utan återbetalningsskydd.
  9. Odla en hobby där du får en kick utan att prestera något.
  10. Ifrågasätt ständigt dina mål och syften. Varför gör jag detta? Är min ambitionsnivå sund nu?