Guide / Ditt livTa chansen i sommar! Utnyttja en lugn stund till att lära dig någon av de här sakerna – och spara massor av tid i höst.

Det är svårt att ta sig tid att se över sina rutiner när det är som mest att göra. Kanske har du det lite lugnare nu i sommar? Passa på att lära dig någon (eller alla) av de här teknikerna, var och en tar max tio minuter att sätta sig in i – men sparar dig massor av tid när du är i gång.

1. Pomodorotekniken
Du jobbar mer effektivt om du tar pauser. Men tyvärr har de en tendens att dra ut på tiden. Pomodorotekniken hjälper dig. Den går ut på att du jobbar intensivt i 25 minuter och sedan tar 5 minuters paus. När du gjort det fyra gånger tar du en halvtimmes paus. Ta hjälp av en app, exempelvis Pomodoro Time där du bara behöver trycka på en knapp så är du igång.

LÄS OCKSÅ: Förändra ditt liv på en timme

2. Att planera i tidsblock
Strukturera upp din dag genom att planera upp den i tidsblock, antingen i stället för eller med hjälp av Pomodoro-tekniken. Bestäm en period där du kollar mejlen, en för möten och så vidare.  I appen 30/30 kan du lägga in tidsintervall för olika arbetsuppgifter, när tiden går ut piper mobilen till och går över till nästa uppgift.

3. Att planera i förväg
Ta det hela ett steg längre. Kom igång med att göra veckoplaner – vad ska du göra vilka dagar? Kanske kan du göra en fyll i-mall för veckan att använda i höst. Försök att redan nu boka in tider för höstens olika arbetsuppgifter i kalendern på veckobasis. På så sätt tar du kontroll över din tid i stället för att låta den bestämmas utifrån vad andra vill och behöver.

4. Mejlbox zero
I mitten av 2000-talet myntades begreppet inbox zero av den amerikanska effektivitetsgurun Merlin Mann. Den går ut på att du ska sluta se inkorgen som ett arkiv. I den ska bara mejl du antingen inte har läst eller som du inte bestämt vad du ska göra med finnas. Alla andra ska slängas, skrivas upp på att-göra-listan eller sorteras undan i undermappar. Ta hjälp av en app, som Spark.

5. Att läsa böcker tre gånger så snabbt
Flera ljudboks-appar, som Audible, har en funktion där du kan lyssna på ljudböcker tre gånger snabbare än normalt. Det tar bara tio minuter för din hjärna att anpassa sig.

6. Hur du skriver en att göra-lista
Lär dig få struktur på din att göra-lista, här är det viktigaste att tänka på:
* ha en enda lista
* med bara korta uppgifter som du kan klara av på mindre än en dag
* prioritera utifrån hur viktiga punkterna är för att du ska nå dina mål, inte bara efter brådska.

Ha även en separat lista över dina större projekt, som du går igenom en gång i veckan och delar upp i mindre puckar som du för in på att göra-listan.

7. Meditera
Att meditera ger dig ett ökat fokus, så du slipper dubbelkolla att du låst ytterdörren eller mejlat kunden. Dessutom får du mer energi genom att varva ner och hinner därmed mer, samtidigt som du undviker stress och utbrändhet. Även korta övningar ger god effekt. Sök på Youtube så hittar du flera instruktionsfilmer som inte tar mer än tio minuter.