Guide / Ditt livFör mycket att göra och för lite tid? Se upp så du inte förstör för dig själv! Här är sju vanliga ovanor som du lätt kan sluta med – och hinna mer. Se listan här!

Drömmer du om att bli mer effektiv? Då finns det flera dåliga vanor som du bör se upp med, enligt the Business insider. Driva Eget har valt ut sju av dem:

1. Slösurfa
Brukar du unna dig en snabb googling när en fråga eller fundering dyker upp i huvudet? Skriv istället ner den i ett anteckningsblock – och leta upp svaret när jobbdagen är över. Och nej, inget Facebook heller!

2. Göra det viktigaste lite senare
Det är lätt att börja dagen mjukt med att klara av enklare uppgifter och lämna de lite jobbigare och viktigare till senare. Det är en dålig idé, och leder ofta till att de inte blir gjorda alls. Klara av det tuffaste först, så går resten av dagen mycket smidigare.

3. Ha många möten
Ingenting stör din produktivitet så mycket som ett onödigt möte. Innan du tackar ja, fråga om en tydlig agenda och hur mycket tid som kommer gå åt – gå sedan med på hälften av den tiden.

4. Multi-taska
Många tror att de är bra på att göra två saker på en gång, men forskning visar att endast två procent av befolkningen är det. För resten av oss är multi-tasking en dålig vana som minskar vår uppmärksamhet och gör oss mindre produktiva.

5. Snooza
Att trycka på snooze-knappen på morgonen gör mer skada än nytta. När du vaknar börjar nämligen ditt endokrina system att producera vakenhetshormoner för att göra dig redo för dagen. Genom att somna om saktar du ner processen.

6. Planera för mycket
Många ambitiösa och organiserade människor försöker maximera sin produktivitet genom att planera varje timme. Tyvärr går allt inte alltid som planerat och ett sjukt barn eller oväntade uppdrag kan kasta omkull hela dagen. Prova istället att bara planera fyra eller fem timmar av ditt arbete varje dag, så att du kan vara flexibel resten av tiden.

7. Ha telefonen bredvid sängen
LED-skärmarna på våra smartphones, surfplattor och bärbara datorer avger vad som kallas blått ljus. Studier har visat att detta kan undertrycka produktionen av melatonin, ett hormon som hjälper till att reglera din sömncykel. Det innebär att du sover dåligt – och orkar mindre. Så låt bli att kolla jobbmejlen i sängen, det tjänar du på.

Läs mer:
Diem-3

3 vanliga misstag nyföretagare ofta gör

Mats Ingelborn har skrivit boken ”Starta inte inte företag”
– här är hans tre bästa råd.

 

 

Uppdaterad 2016-08-17