Guide / Ditt livJobba effektivare – så att du får mer tid över till både företag och privatliv. Här är 5 snabba grundtips från effektivitetskonsulten David Stiernholm.

David Stiernholm, effektivitetskonsult

David Stiernholm, effektivitetskonsult

1 Skriv en att göra-lista. Gör det varje kväll. Men det ska vara en enda och uppgifterna ska skrivas i prioriteringsordning. Ha ett rent skrivbord. In med alla papper i pärmar direkt när de kommer.

2 Städa dator och skrivbord. Försök ha samma struktur i datorn som på skrivbordet.

3 Låt inte mejlen styra dig. Ta bort plinget. Prioriterar inte mejlen, håll fast vid att göra-listan. Kolla inte mejlen för ofta. Skapa en struktur med undermappar i din inkorg.

4 Låt dig inte styras av möten. Våga tacka nej till en mötesinbjudan . Föreslå ny tid om den föreslagna tiden splittrar din dag. Halvera mötestiden, kanske till halvtimmar i stället för timmar.

5 Bunta ihop. Ha mötesdagar, administrationsdagar och skrivdagar. Alla avbrott kostar tid.

Sugen på mer? Läs också: 8 steg till en superproduktiv vecka

Uppdaterad 2015-06-21