Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Lär dig känna igen bluffarnas ”erbjudande”

24 juli, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Har du fått en bluffaktura på posten, som vid närmare granskning är ett erbjudande för en blufftjänst? Betala den inte! Så här genomskådar du det falska erbjudandet.

"Nya företag som säljer varor eller tjänster med tvivelaktiga metoder dyker upp hela tiden." varnar polisen på sin hemsida.

Ett ”fakturalikt erbjudande” ser ut som en faktura med inbetalningskort. Någonstans står det dock finstilt att det bara är ett erbjudande.

Därmed är det sannolikhet inte ett bedrägeri enligt Brottsbalken. Men utformningen bryter troligen mot Marknadsföringslagen.

Detta gäller också ”uppdateringserbjudanden” för kataloger och register. De saknar inbetalningskort, men har en finstilt text som upplyser att du ingår ett avtal om du svarar.

De flesta bluffakturorna av den här typen skickas som vanliga brev. De förekommer även i form av mejl som bifogad PDF, ofta om internationella kataloger eller register.

Många luras även att betala fakturor för produkter som inte finns.

Många småföretagare drabbas också av telefonförsäljning där en överenskommelse spelas in utan att företagaren uppfattar att ett avtal har ingåtts.

Det kan även komma ett fax med begäran om bekräftelse av företagsuppgifter. I själva verket är det ett dolt avtal som skrivs på, om handlingen faxas tillbaka. Ofta sker ett telefonsamtal samtidigt för att stressa fram en underskrift. I flera aktuella domar har det påstådda avtalet dock bedömts ogiltigt.

Enligt uppskattningar från Svensk Handel betalar 3–4 procent av de företag som får ett fakturalikt erbjudande.

Så vilseleds du – på fem sätt:

1. Ofta rör ”fakturan” något som är allmängiltigt eller är aktuellt just nu, en Windowsuppgradering när Microsoft släpper en ny version, ”Pandemrix” när svininfluensan härjade. Utskicket kan också ge sken av att du är tidigare kund genom att det står ”förnyelse”, ”uppdatering”, ”nu inför vi en avgift” eller något liknande.

2. Ju mer likt ett etablerat namn desto bättre. Det kan handla om extra instoppade bokstäver som ”Lokaladelen” i stället för ”Lokaldelen”. Eller ord med samma betydelse. ”Nummerupplysningen” är för många det samma som Eniro 118 118. ”Bolagsregistret” för tanken till Bolagsverkets register.

3. Utformas ofta så att den liknar ett etablerat företags logga. I ett fall har en extra bokstav klumpigt klippts in. I andra fall är det färg, typsnitt och andra designelement som gör att loggan kan misstas för en annan.

4. Det är vanligt att ”fakturan” utformats på ett sätt som får mottagaren att associera till ett etablerat företag. Färgen gul förknippar många med telefonkatalogen Gula Sidorna från Eniro. Fakturan från ”Bolagsregistret” har precis samma färgskala som statliga Bolagsverket.

5. Adress, telefonnummer och andra uppgifter kan likna det etablerade företaget eller myndigheten. Skojarföretaget kan ha skaffat ett telefonnummer med ett visst lokalt riktnummer, även om företaget finns på annan ort.

Har du fått en bluffaktura? Agera så här:

Skriv aldrig under. Står det erbjudande någonstans på fakturan är det bara att riva den. Du behöver inte kontakta företaget som skickat den för att bestrida. Däremot är det bra att protestera genom att polisanmäla och rapportera utskicket till varningslistorna.

Läs också: Så gör du om du får en bluffaktura!Se upp för ny adressändringstjänst "Nytt" skojarbolag bluffar dig på lysrörLäs mer i vår avdelning om bluffakturor!Artikeln uppdaterad 2014-11-07.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.