Guide / BluffakturorTelefonabonnemang tillhör de saker som kan vara vanskliga att teckna över telefon. Hör hur telesäljaren försöker lura Driva Egets Anders Nyman – och lär dig själv att undvika fällorna.

Telefonabonnemang är ironiskt nog en av de saker man bör vara aktsam kring innan man ingår avtal med en telesäljare. De finstilta villkoren framkommer sällan eller aldrig, och risken är stor att du inte har koll på bindningstid som är dyr att bryta hos din nuvarande operatör. Trots det är det många som fastnar i långa avtal hos oseriösa operatörer.

Här är de vanligaste säljtricken:

  • Ger sken av att ringa från din nuvarande operatör eller ha ett samarbete med denna.
  • Hävdar att du är berättigad till en prissänkning.
  • Låtsas veta vad du betalar i dag.

Men det finns hjälpmedel för att syna bluffar. Till exempel appen Truecaller, som identifierar numret och visar vem det är som ringer innan du hinner svara. En app som automatiskt spelar in dina samtal kan också vara till god hjälp för att kunna bevisa bluffar i efterhand.

Anders Nyman

Anders Nyman

 

Här kan du höra – och läsa – hur det kan låta. Namnet på säljaren är maskerat och rösten förvrängd, för att inte hänga ut en enskild person. Lyssna här:

 

 

– Ja men tjena, ***** heter jag, jag ringer lite kort angående mobilabonnemanget som ni har där hos Tele2.

– Jahaminsann.

– Ja, jag har fått informationer om att ni lägger på en äldre och dyrare prisplan, och det är därför jag ringer då, för att hjälpa till med en uppdatering och sänka kostnaderna åt er.

– Okej.

– Precis. För ni ligger väl där och betalar runt 4-500 kronor i månaden, eller hur?

– Ja, det är nånting sånt.

– Precis, det vi gör då är att vi höjer upp surfen till 30 gigabyte och så sänker vi kostnaden till endast 300… 389 kronor i månaden.

– Okej.

– Precis. Vi ska kika här… det är ett företagsabonnemang ni har eller?

– Ja, det stämmer.

– Jamen perfekt. Ja… så det gör vi. Enda grejen är att Tele2 har ett nätleverantörssamarbete med Telenor, och det är Telenor som jag representerar då, så det blir ett operatörsbyte. Men du behåller samma tekniska förutsättningar som du har i dagsläget.

Samtalet fortsätter med att Telenorsäljaren tvingas erkänna att den enda hen vet om abonnemanget är att det nuvarande ligger hos Tele2, och att 4-500 kronor i månaden bara är ett antagande eftersom de flesta betalar så mycket. “Det är så här jag talar med mina kunder”, säger säljaren, som också påstår att hen är direkt anställd av Telenor.

Malin Selander är press & PR-chef på Tele2 Sverige, varifrån säljaren gav sken att ringa. “Vi ser allvarligt på detta och kommer självklart ta en direkt dialog med Telenor”, skriver hon i ett mejl efter att ha hört ljudfilen.

Telenors presschef Aron Samuelsson har också fått ta del av inspelningen.

– Det vänder sig i magen när jag lyssnar på samtalet, säger han.

– Försäljningssamtalet bryter mot grundläggande riktlinjer, och dessutom ljög säljaren om att hen satt hos oss. Det här kan inte få fortsätta, och vi ska se över om vi ska fortsätta med den här partnern.

Efter helgen återkommer Christian Strömlid, marknadschef på Telenor företag:

– Vi hade redan samma eftermiddag ett krismöte med aktuell extern partner och efter att ha hört deras version av det inträffade så avslutades samarbetet omedelbart, säger han.

– Vi jobbar med ett par externa telemarketingpartners, just denna aktuella partner var inne på prov och klarade inte av att leverera på de krav på etik och rent sälj som vi ställer på våra samarbetspartners, säger Christian Strömlid.

Ett näst intill identiskt klagomål framfördes på Telenors Facebooksida en månad tidigare, dock utan en inspelning som bevis. Varför fick bolaget fortsätta sälja?

Presschefen Aron Samuelsson säger att Telenor då påtalat för säljbolaget att det var oacceptabelt.

– De förnekade inte att det skett, men menade på berodde på ett avsteg från en enskild säljare och att de själva såg allvarligt på saken. Vi genomförde stickprov och kunde inte höra att det skett igen. Inspelningen nu gav en annan bild och var då lättare att agera, säger han.

Fakta: Telefonförsäljning av abonnemang:

  • Det är enkelt att ta reda på vilken operatör du har idag genom att söka på numret.
  • Andra teleoperatörer kan inte veta vilken typ av abonnemang du har och vad du betalar idag. De uppgifterna lämnar din nuvarande operatör inte ut till sina konkurrenter.
  • Muntliga avtal du ingår över telefon är lika bindande som skriftliga.
  • Som företagare har du ingen ångerrätt.
  • Din nuvarande operatör kommer skicka en slutfaktura på kvarvarande uppsägnings- och bindningstid om du byter operatör på ditt nummer, vilket kan bli kostsamt.
  • Ingå aldrig avtal innan du har hela kostnadsbilden klar för dig – vilket är nästan omöjligt att få över telefon.

 

Läs artiklar om fakturaskojare och bluffmakare här.