Guide / BluffakturorHär är elva vanliga strategier som telefonskojarna använder sig av när de ringer och försöker lura dig. Lär dig känna igen dem så att du inte går i fällan.

1. Katalog och sökregister. Säljaren låtsar att du redan är kund och ber dig bekräfta dina och företagets kontaktuppgifter. Nämner först i avtalsinspelningen på slutet att ett införande kostar. Utger sig för att vara någon av de stora, etablerade katalogerna, eller använder liknande namn, till exempel ”Hittaföretag”, ”Gulasidorna”, ”Nummerupplysningen”.

2. Förbrukningsvaror. Ger sken av tidigare kontakter. Överdrivet sociala och personliga, hänvisar ofta till undersökning du ska ha varit med i. Försöker få dig att acceptera beställning av storpack lysrör, skrivartoner, rengöringsmedel etc. Ljuger om produktens egenskaper: ”Miljötoner”, ”longlife-lysrör” etc.

3. “Google”. Säger sig ringa från sökmotorn Google, eller ha samarbete med Google. Får dig att tro att du måste betala för att synas i sökresultatet. Säljer i själva verket AdWords-annonser på Google till hutlösa priser. Vissa erbjuder plats på sin egen hemsida med nyckelord som ska göra så att du kommer högre upp i sökresultatet. Kan locka med billig provperiod, men detta måste sägas upp omgående för att inte förvandlas till dyrt, löpande abonnemang.

4. “Avtal som inte sagts upp”. Hävdar att du tidigare haft ett provavtal som du inte sagt upp, trots att något sådant inte finns. Nu kostar förlängningen 24 000 kronor för två år. Erbjuder dig att minska summan genom att spela in ett ”avslutande avtal”. Är hotfulla och otrevliga. Metoden användes av den organiserade brottsligheten bakom Företagslansering Sverige AB och har i domstol konstaterats vara bedrägeri.

5. Spärrtjänster. Erbjuder tjänst som felaktigt påstås sätta stopp för telesäljare, ett ’’NIX för företagare”. Påstår att de skickar ut spärrlistor till landets callcenter, alternativt att du kan hänvisa alla försäljningssamtal till dem för sållning.

6. Hemsida. Lockar med en kostnadsfri hemsida åt ditt företag eftersom de behöver referenskunder. Påstår att det inte är försäljning. Innebär dock ett långt avtal med höga månadsavgifter ”för webbhotell”, som är svårt att säga upp. Om du får en hemsida är den oftast amatörmässig och svår att uppdatera.

7. Telefonabonnemang. Övertalar dig att byta fast eller mobilt teleabonnemang. Underlåter nämna nackdelar som bindningstid, täckning, priser. Kan låtsas att de är eller har samarbete med din nuvarande operatör. Kan locka med telefon ”på köpet”, som du dock får betala av. Påstår att de står för uppsägningskostnader hos nuvarande operatör. Ringer ofta enmansföretagare på deras privata nummer, men säljer företagsabonnemang med lång bindningstid och ingen ångerrätt.

8. Falska varningslistor. Påstår sig kunna hjälpa dig bli av med blufföretag mot en avgift. Hänvisar till bluffkataloger du ska finnas med i, eller samtal från skojare du fått. Flera av ”hjälparna” har konstaterats drivas av skojarna själva. Andra är bara amatörmässiga försök att tjäna pengar på bluffaktureproblematiken.

9. Domänadresser. Påstår att de har en kund som är på väg att registrera ditt företagsnamn eller varumärke som internetdomän. Säger att de är skyldiga att kolla med dig först, eftersom det är ditt namn. Hotar ibland med att domänerna annars kommer att användas för porr. Du erbjuds köpa domänen i stället. Metoden finns även som brev/mejl.

10. Falsk intervju. ”Reporter” ringer och vill boka tid för intervju om din verksamhet för en tidning. Efter intervjun får du veta att artikeln bara kommer med om du köper annons. Intervjuar enligt standardmall, är annonssäljare, inte journalist. Kan fara med osanning om tidningens upplaga.

11. Falska organisationer/myndigheter. Utger sig vara från myndighet, kommun eller organisation. Påstår sig ha kontrollerat eller betygsatt i till exempel restauranglokaler och säljer diplom. Även påhittade organisationer som säljer medlemskap förekommer. Ibland som dörrknackare.