<![CDATA[]]>

Fråga vår expert om fakturaskojarna

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 19 juni, 2013

Har ni sett att Driva Eget har fått en ny specialsajt om fakturaskojare? I menyn under ”bluffakturor” hittar du allt som rör det. Och! Nu har du dessutom möjlighet att direkt ställa frågor till vår expert i ämnet, Anders Nyman.

Driva Eget har länge rapporterat om frågor kring bluffakturor och fakturaskojare – som ökar drastiskt och är ett väldigt problem för många småföretagare.

Intresset hos våra läsare är stort kring dessa frågor och därför startar vi nu en specialsajt där allt material är samlat.

Vår expert i ämnet, Anders Nyman, som är journalist och driver konsumentsajten Knyt.se, har kämpat i över tio år mot skojarna. Han är nu taggad för att svara på dina frågor kring bluffakturor och fakturaskojare.

Anders, vilken är den vanligaste frågan du får?
– ”Hur ska jag göra?”

Och vad ska man göra?
– Många vet inte riktigt vilka rättigheter man har. Och det beror helt på vad det är man har råkat ut för. Har man fått ett fakturalikt erbjudande där det någonstans finstilt står att det är ett erbjudande, då är det bara att kasta det.
– Men om man får en faktura på något man inte har beställt – då brukar jag alltid säga att du ska börja med att googla på namnet på fakturan. Klicka dig även in på Svensk Handels varningslista eller på Knyt.se och se om någon har skrivit om det här företaget.

– I det senaste fallet om Lokaldelen, när det var ett så stort utskick, hann polisen stoppa och spärra bankkontot innan så många hade hunnit föra över pengar. Men om du har fått en faktura som inte är korrekt, kontakta företaget och invänd mot den.

Väntar man bara sedan?
– Ja, har man bestridit och gjort det på rätt sätt, då ligger bollen hos den som har skickat det hela. Och i de flesta fallen händer inget mer. Men du bör alltså kolla upp motparten. Har du bestridit kan du ta det lugnt.

Vad hoppas du få för frågor från läsarna?
– Förhoppningsvis frågor där jag kan reda ut exakt vad som gäller. Om det är ett företag som tillhör de få som går vidare till exempel, då vill jag svara på vad som har hänt de företagare som vågat ta striden. Vad har hänt efteråt? Har de gått till tingsrätten? Och hur har det gått där? Jag hoppas kunna visa svart på vitt att det inte är så farligt kanske – ”argumenterar du så här, så vinner du i regel”. Att man faktiskt kan reda ut vad som gäller för exakt det frågeställaren har råkat ut för. Det värsta för företagare är ju oron: ”Vad har jag råkat ut för nu?”
 

FRÅGA ANDERS NYMAN! Här hittar du formulär för att fråga Andersoch tidigare frågor.

LÄS OCKSÅ: Driva Egets specialsajt om bluffakturor

GILLA PÅ FACEBOOK! Gilla vår Facebooksida ”Stoppa fakturaskojarna!” där du får löpande information i ämnet.