Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Content marketing – så fungerar det

29 november, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Marknadsföring ska inte längre handla om att visa upp en vara eller tjänst utan om att göra kunderna gladare, smartare och inspirerade. Så här fungerar det.

I en medievärld där konsumenterna blir allt mer kräsna är vanlig marknadsföring ofta inte nog. Att visa upp en bild på en bubblande läsk eller en bil som kör snabbt på vackra bergsvägar räcker inte längre. Kunderna kräver ett mervärde i utbyte mot sin långsiktiga lojalitet – de måste få ut någonting av att lyssna på dig.

– Det blir allt svårare att nå ut med traditionell marknadsföring och då är content marketing ett perfekt verktyg, säger Christian Albinsson, medgrundare till mediefabriken Oh My, som hjälper båda stora och små företag att producera content.

Vad är då "content marketing", eller som det heter på svenska: innehållsmarknadsföring? Det handlar om att skapa och sprida innehåll (content) som attraherar och intresserar en tydligt utvald målgrupp.

En personlig tränare kan till exempel testa olika träningsredskap och dieter och berätta om dem på sin sajt. En köttproducent kan ge ut en receptapp och en sängbutik kan göra en guide till hur man får en bättre nattsömn, eller lägga upp en serie Youtubeklipp som visar vad man ska tänka på när man väljer säng.

Det kan också vara att göra en undersökning och dela med sina kunder. På så sätt marknadsför man sin produkt samtidigt som kunden får ut något av det – vilket i slutändan kan öka försäljningen.

Det kan också bidra till att sökmotoroptimera produkten eftersom bra innehåll rankas högt i Googles träfflistor.

– Ett bra exempel är undersökningsföretaget Universum som har skapat en portal online för HR-branschen. Där delar det med sig av mycket content gratis, till exempel olika undersökningar och rapporter.

På så sätt har det blivit en självklar del av kundernas vardag. Det har även gjort företaget till en trovärdig aktör inom sin nisch, säger Christian Albinsson.

Alltså: tänk bort vad du vill berätta – och fundera på vad dina kunder vill höra. Målgruppen är som vanligt nyckeln till framgång; du måste förstå vilka dina kunder är, vad som intresserar dem och var de letar information.

– Content marketing ställer höga krav på kunnighet och kreativitet, men det kan vara väldigt kostnadseffektivt och en chans att nå igenom mediebruset utan en stor plånbok. Det kan också göra att befintliga och presumtiva kunder får en närmare relation till företaget, säger Christian Albinsson.

Så hur ska du börja? Med intressant innehåll på din egen webbplats, tycker han.
– Kan du få befintliga och potentiella kunder att besöka din webbplats kontinuerligt är mycket vunnet. Facebook och andra sociala medier är också ett bra forum. Men det måste göras rätt. Många företag har en sida på Facebook där de berättar om sig själva, men hur intressant är det för kunderna?

– För att lyckas krävs det att dina uppdateringar uppfattas som relevanta och genomtänkta för dem som läser, säger Christian Albinsson.

FYRA RÅD – SÅ GÖR DU:
  1. Publicera nyheter om din bransch
    De flesta småföretag fyller sin hemsida med information om sina produkter och tjänster. Men tänk om du skulle berätta om nyheter i branschen också. Då skulle kunder och andra intresserade besöka din sajt för att få reda på det senaste, och du skulle kunna bli en expert på ämnet. Det ökar chansen för att kunderna ringer dig den dag de vill handla.
  2. Kom med råd
    I stället för att prata om hur sköna dina sängar är, gör en guide till hur man sover bra. Det kommer att öka din trovärdighet och ge kunderna positiva associationer. Och i längden kan fler komma att handla av dig.
  3. Berätta en historia
    Ursprung är trendigt, vi vill veta vad vi köper. Berätta om hur du tillverkar till exempel dina såser, och ta in en kock som komponerar goda recept som såserna passar till. Din produkt blir en naturlig del i konceptet, men det är matglädjen som står i fokus.
  4. Tänk på kundens behov
    Du kanske säljer barnkläder, och då är kunden en mamma eller en pappa. Vad är föräldrar intresserade av? Jo, sina barn. Låt din Facebooksida bli ett forum där föräldrar kan diskutera barnens hälsa, nyttig barnmat och annat som är relaterat till ert gemensamma intresse. Det handlar kanske inte om barnkläder, men det lockar samma målgrupp.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.