<![CDATA[Nina Barzey Foto: Pressbild]]>

5 fällor för småföretagare – så undviker du dem

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 17 september, 2015

En del misstag kostar småföretagare mer energi och pengar än andra. Driva Eget frågade advokaten Nina Barzey om vilka som var de vanligaste fällorna och hur du undviker dem.

Nina Barzey driver sin egen advokatbyrå och arbetar med juridiska företagsfrågor. Här tar hon upp de vanligaste problemen som småföretagare kontaktar henne kring och vad du kan göra för att undvika dem.

1. Kunden vägrar betala
– Många företagare kommer till mig när en kund vägrar att betala och där man inte hade kommit överens om avtalsvillkoren innan uppdraget utfördes. Se till att ni från början låter upprätta ordentliga avtal som ni kan använda varje gång ni får ett nytt uppdrag. Då kan ni enkelt hänvisa till dem i varje offert och när kunden accepterar er offert så har kunden också accepterat era villkor. Om man inte har upprättat avtal och tvist uppstår så gäller lagar inom handelsrätten. Ord står ofta mot ord och det handlar då om vad som kan bevisas, säger advokat Nina Barzey, från Advokatbyrå Bsmart Legal.

2. Bortkastade reklampengar på oskyddat varumärke
– Säljer du en produkt måste du först och främst registrera varumärket, som logotyp, hos Patent och Registreringsverket (PRV) innan du lanserar produkterna på marknaden. När det väl är registrerat och godkänt kan du satsa pengar på reklam, annars kan du få en kalldusch nekas skydd för varumärket. Ett nekande kan bero på att varumärket inte uppfyller de juridiska kraven för ett registrerbart varumärke eller för att någon annan redan har registrerat samma eller liknande varumärke. Uppstår ett sådant problem så kan man gå till en advokat för att se om det går att komma runt hindret. Ska du sälja din produkt i hela Europa ska du vända dig till varumärkesmyndigheten för EU i Alicante, säger Nina.

3. Osämja mellan delägare
– Det är inte ovanligt att delägare kan bli irriterade på varandra för att man har olika åsikter om hur företaget ska drivas. Arbetsfördelningen kanske inte har reglerats ordentligt eller hur aktierna ska värderas vid utköp. Därför är det viktigt att ha rätt delägaravtal på plats. Vad händer till exempel när en aktieägare vill sälja sina aktier till en tredje part? Sådan bör man ha reglerat från början i bolagsordning och delägaravtal.

4. Tvist med anställda
– Hör alltid med facket innan ni avskedar en anställd eller försämrar arbetsvillkoren om företaget är kollektivanslutet. Mindre företag är ofta inte kollektivanslutna och kan behöva bolla frågor med en advokat innan man utför stora förändringar bland de anställda. I annat fall riskerar man att hamna i konflikt med arbetstagaren där facket påkallar förhandling. Även när företagsledare funderar på att sälja sitt företag så kickar reglerna om verksamhetsövergång enligt LAS ofta in där anställda inte får sägas upp. Här behöver man följa lagen så att företaget inte senare krävs på skadestånd.

5. Förlorad rättighet
– Ta juridisk rådgivning innan ni påbörjar en förhandling som rör era rättigheter. Det är till exempel viktigt om ni i olika sammanhang berättar öppet om nya tekniska lösningar ni har kommit på. Utan sekretessavtal blir det svårt att bevisa att någon har yppat något som det var tänkt skulle hållas hemligt. Ännu värre blir det då om motparten helt sonika tar idén och försöker sälja in den till någon annan. Med ett sekretessavtal kan du åtminstone bevisa att ni hade pratat om det och att det är ett brott mot sekretessavtalet att föra informationen vidare.