Guide / AffärerHur får man sina anställda att engagera sig när pengar inte har samma status längre? Pia Anderson är expert på hur företag kan bygga upp sitt varumärke ger råd.

Den nya generationen ute på arbetsmarknaden, Generation Y, kräver mer av sin arbetsgivare än att tjäna pengar. Företagets vision har fått en helt ny status: vad vill företaget åstadkomma förutom att driva in pengar?

– Många blandar ihop visionen med företagets mål. Mål är tidsbestämda, realistiska och ska vara mätbara. Mål är ofta kopplade till företagets omsättning. En vision är istället utopisk. Ett exempel på en vision är människans vilja att ta sig till månen vilket kändes ouppnåeligt – tills vi lyckades, säger Pia Anderson som arbetar med företags utveckling av varumärken.

Grundläggande för en vision är att den måste överensstämma med det tillstånd man vill befinna sig i livet.

– Det finns idrottsstjärnor som haft som vision att en gång ta OS-guld. När de väl når dit känner några sig helt tomma efteråt.

I ett företag som inte har en tydlig vision styrs ofta målen av ekonomiska termer och företagets fokus blir att tjäna pengar, menar Pia.

– Målen kan istället bli en väg till visionen. Att nå delmålen genererar pengar för företaget och de leder fram till visionen. Det ger arbetet mer passion och en djupare mening, säger hon.

Om ett företag har en tydlig vision blir det enklare för medarbetare att veta vad man arbetar för och vad man ska göra, menar Pia Anderson.

– Det blir ett sätt att få med sig medarbetarna i rätt riktning. En vision som Ingvar Kamprad har är att alla ska kunna ha det fint hemma, oavsett ekonomi. Då arbetar man för att utveckla en design som är snygg och kostnadseffektiv.

Behöver alla företag en vision?

– Vi är alla olika, utan en vision skulle jag säga att man är utan den riktning som behövs när man vill utveckla sitt företag.

 

Så bygger du upp din vision – råd från Pia Anderson

Grunden

  • Fundera på hur du vill leva ditt liv? Vad drömmer du om?

Företagets vision
Nästa steg är att sätta visionen för företaget. Låt visionen ta dig till dina drömmar. Här får du några frågor som kan hjälpa dig att hitta ett frö till din vision.

1. Vad drömmer du om? Vilket pris vinner ditt företag i framtiden?

2. Vad säger dina kunder om ditt företag i framtiden?

3. Vad är det du i synnerhet vill berätta för dina barnbarn?

När du hittat svaren på dessa tre frågor kanske du ser att svaren säger ungefär samma sak. Det är fröet till din vision.

Vill du fördjupa dig kring ditt företags vision? Läs mer och beställ Pia Andersons webbworkshop här: ”Visionen – Synliggör din dröm”.