Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så säljer du din kunskap som konsult – stor guide

6 juni, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Du har inga produkter, du vet inte ens i förväg vad du ska leverera och kunden köper grisen i säcken. Att sälja kunskapstjänster är en utmaning. Så hur gör du för att lyckas? Sluta sälj, och sluta fokusera på priset uppmanar experten, och hjälp kunden att köpa i stället!

Du har fått till ett möte med en tänkbar kund. Nu har du chansen att få berätta om allt du kan, du som i vanliga fall känner dig obekväm i säljarrollen. Därför har du strukit finskjortan och laddat upp med både en välformulerad presentation och lyckade kundcase innan du ringer på dörren.

Men stopp ett tag!

Britt-Marie Ahrnell har skrivit bland annat boken Sluta sälja, bli köpbar (Konsultförlaget) och hjälpt många företag att förstå sig på försäljning och marknadsföring av kunskapstjänster.

Hon vet hur svårt det är att tala för en tjänst som knappt går att beskriva. Och hur svårt det är att få vettigt betalt för tjänster vars värde inte kan mätas bäst i antalet arbetade timmar.

Dessutom är tendensen i samhället att priset på kunskap går ner. Alla former av kunskap sprids blixtsnabbt på nätet i dag.

På ditt säljmöte måste du alltså ha så bra pedagogik att du kan få kunskapen att gå på djupet och ge mer än vad den där hemsidan eller appen redan gör. Kunskap som är ”högoktanig”.

Men då blir det väl dyrt? Och därmed svårsålt?

– Många småföretagare är för fokuserade på pengar. Jag tror att den trånga sektorn för många kunder snarare är den egna tiden, säger Britt-Marie Ahrnell.

Business to business-kunder som anlitar dig i jobbet ser knappast pengarna, de är mest siffror i ett excelark. Men deras egna kalendrar är påtagliga. Och för det mesta fullbokade.

– När jag närmar mig ett konsultföretag och erbjuder en utbildning som kostar 25 000 kronor är mitt pris inte problemet. Det är att 30 konsulter som hyrs ut för 1 200 kronor i timmen inte kan vara borta från sina uppdrag för att lyssna på mig, säger Britt-Marie Ahrnell.

I stället kan hon föreslå att få hålla utbildningen klockan 17-19 på kvällen.

– Då blir jag genast mycket mer intressant än om jag skulle sänka mitt eget pris till 18 000 kronor.

En annan djupare aspekt som gör det svårt att sälja – och köpa – kunskap är att den är krävande att ta till sig.

– Om jag går till frisören kan jag bara luta mig tillbaka och säga ”klipp mig”. Men mera kunskapsintensiva tjänster handlar nästan alltid om att kunden måste göra ett eget arbete med att införliva kunskapen. Jag kan inte gå till exempelvis en coach och lägga över ansvaret för min egen utveckling, säger Britt-Marie Ahrnell.

Det här gör köpprocessen mycket mer komplicerad för kunden. Hur ska hon få in coachning i sin agenda? Hur personlig har hon lust att vara? Hur ska hon hinna ta vara på alla insikter hon får?

– Kunden beslutar sig inte för att köpa din lösning. Hon beslutar sig för en egen förändring, som din kunskap innebär.

Detta, menar Britt-Marie Ahrnell, är något många kunskapsarbetare missar. De tror att deras roll är att hitta ett behov som kunden inte själv har upptäckt.

– Att tala om behovsanalys är för snävt. Alla har behov. Gå ett par steg till och gör en köpanalys i stället. Hur går det till hos den här kunden när de fattar beslut om att köpa? Vilken situation sitter min kund i just nu?

Företagens inköpsprocesser blir mer och mer styrda och komplexa med fler och fler människor inblandade. Förr hade mellanchefer egna budgetar att röra sig med, men i dag får många inte ens köpa två suddgummin.

Köphindren är otaliga – ramavtal, offentliga upphandlingar, inköpskarteller och centraliserade inköp. Plus alla människor som ska förberedas, göras delaktiga, köras över eller krypas för.

Processen kan mycket väl ta ett år, även för en kund som spontant gillar allt du säger.

– Du skulle bli förvånad om du kände till allt som ditt säljförslag ställer till med. Din säljteknik kan vara hur bra som helst, om kunden inte kan eller får köpa blir det ändå ingen affär, säger Britt-Marie Ahrnell.

Och då har vi ännu inte berört det typiska svaret att det inte finns några pengar.

– Men det gör det visst, hävdar Britt- Marie Ahrnell. Om din lösning skapar värde för kunden så finns det pengar, även om de inte finns i budgeten just nu. Det är den inställningen du ska ha. Kunden har gått med på att träffa dig, eller hur? Kunden har ett visst ansvar för att driva utveckling, eller hur? Och då måste hon ju ordna fram pengar, eller hur?

Ta reda på var skon klämmer. Är det en budgetfråga? Finns det policybeslut om inköpsstopp? Handlar det om vem som får köpa? Sådana hinder måste undersökas och forceras.

Låt alltså din snygga powerpointpresentation ligga kvar i väskan.

– Det är viktigt att du inte pratar om dig själv förrän du har full koll på vad kunden kan köpa. Håll käften tills du vet vad du ska sälja! Men signalera samtidigt att du är som en trygg doktor som kan ta hand om problemen och se till att allt kommer att gå bra, råder Britt-Marie Ahrnell.

– Taffliga säljare berättar om allt de kan göra. Duktiga säljare skapar trygghet och förtroende.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.