Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så säljer du din kunskap som konsult – stor guide

6 juni, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Du har inga produkter, du vet inte ens i förväg vad du ska leverera och kunden köper grisen i säcken. Att sälja kunskapstjänster är en utmaning. Så hur gör du för att lyckas? Sluta sälj, och sluta fokusera på priset uppmanar experten, och hjälp kunden att köpa i stället!

Du har fått till ett möte med en tänkbar kund. Nu har du chansen att få berätta om allt du kan, du som i vanliga fall känner dig obekväm i säljarrollen. Därför har du strukit finskjortan och laddat upp med både en välformulerad presentation och lyckade kundcase innan du ringer på dörren.

Men stopp ett tag!

Britt-Marie Ahrnell har skrivit bland annat boken Sluta sälja, bli köpbar (Konsultförlaget) och hjälpt många företag att förstå sig på försäljning och marknadsföring av kunskapstjänster.

Hon vet hur svårt det är att tala för en tjänst som knappt går att beskriva. Och hur svårt det är att få vettigt betalt för tjänster vars värde inte kan mätas bäst i antalet arbetade timmar.

Dessutom är tendensen i samhället att priset på kunskap går ner. Alla former av kunskap sprids blixtsnabbt på nätet i dag.

På ditt säljmöte måste du alltså ha så bra pedagogik att du kan få kunskapen att gå på djupet och ge mer än vad den där hemsidan eller appen redan gör. Kunskap som är ”högoktanig”.

Men då blir det väl dyrt? Och därmed svårsålt?

– Många småföretagare är för fokuserade på pengar. Jag tror att den trånga sektorn för många kunder snarare är den egna tiden, säger Britt-Marie Ahrnell.

Business to business-kunder som anlitar dig i jobbet ser knappast pengarna, de är mest siffror i ett excelark. Men deras egna kalendrar är påtagliga. Och för det mesta fullbokade.

– När jag närmar mig ett konsultföretag och erbjuder en utbildning som kostar 25 000 kronor är mitt pris inte problemet. Det är att 30 konsulter som hyrs ut för 1 200 kronor i timmen inte kan vara borta från sina uppdrag för att lyssna på mig, säger Britt-Marie Ahrnell.

I stället kan hon föreslå att få hålla utbildningen klockan 17-19 på kvällen.

– Då blir jag genast mycket mer intressant än om jag skulle sänka mitt eget pris till 18 000 kronor.

En annan djupare aspekt som gör det svårt att sälja – och köpa – kunskap är att den är krävande att ta till sig.

– Om jag går till frisören kan jag bara luta mig tillbaka och säga ”klipp mig”. Men mera kunskapsintensiva tjänster handlar nästan alltid om att kunden måste göra ett eget arbete med att införliva kunskapen. Jag kan inte gå till exempelvis en coach och lägga över ansvaret för min egen utveckling, säger Britt-Marie Ahrnell.

Det här gör köpprocessen mycket mer komplicerad för kunden. Hur ska hon få in coachning i sin agenda? Hur personlig har hon lust att vara? Hur ska hon hinna ta vara på alla insikter hon får?

– Kunden beslutar sig inte för att köpa din lösning. Hon beslutar sig för en egen förändring, som din kunskap innebär.

Detta, menar Britt-Marie Ahrnell, är något många kunskapsarbetare missar. De tror att deras roll är att hitta ett behov som kunden inte själv har upptäckt.

– Att tala om behovsanalys är för snävt. Alla har behov. Gå ett par steg till och gör en köpanalys i stället. Hur går det till hos den här kunden när de fattar beslut om att köpa? Vilken situation sitter min kund i just nu?

Företagens inköpsprocesser blir mer och mer styrda och komplexa med fler och fler människor inblandade. Förr hade mellanchefer egna budgetar att röra sig med, men i dag får många inte ens köpa två suddgummin.

Köphindren är otaliga – ramavtal, offentliga upphandlingar, inköpskarteller och centraliserade inköp. Plus alla människor som ska förberedas, göras delaktiga, köras över eller krypas för.

Processen kan mycket väl ta ett år, även för en kund som spontant gillar allt du säger.

– Du skulle bli förvånad om du kände till allt som ditt säljförslag ställer till med. Din säljteknik kan vara hur bra som helst, om kunden inte kan eller får köpa blir det ändå ingen affär, säger Britt-Marie Ahrnell.

Och då har vi ännu inte berört det typiska svaret att det inte finns några pengar.

– Men det gör det visst, hävdar Britt- Marie Ahrnell. Om din lösning skapar värde för kunden så finns det pengar, även om de inte finns i budgeten just nu. Det är den inställningen du ska ha. Kunden har gått med på att träffa dig, eller hur? Kunden har ett visst ansvar för att driva utveckling, eller hur? Och då måste hon ju ordna fram pengar, eller hur?

Ta reda på var skon klämmer. Är det en budgetfråga? Finns det policybeslut om inköpsstopp? Handlar det om vem som får köpa? Sådana hinder måste undersökas och forceras.

Låt alltså din snygga powerpointpresentation ligga kvar i väskan.

– Det är viktigt att du inte pratar om dig själv förrän du har full koll på vad kunden kan köpa. Håll käften tills du vet vad du ska sälja! Men signalera samtidigt att du är som en trygg doktor som kan ta hand om problemen och se till att allt kommer att gå bra, råder Britt-Marie Ahrnell.

– Taffliga säljare berättar om allt de kan göra. Duktiga säljare skapar trygghet och förtroende.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.