<![CDATA[]]>

Sex råd för lönsam export

Anna-Karin Florén

Publicerades: 8 juli, 2009

Det är lättare än många tror att exportera. Om du håller dig till EU-länderna är det inte värre än att sälja i Sverige, men du kan ofta ta mer betalt. Här är sex råd för att öka lönsamheten när du exporterar.

1. Välj rätt land
Välj land utifrån noggranna marknadsundersökningar och i relation till ditt erbjudande. Se efter vilket land som passar bäst för din produkt. Det är enklast att börja med ett EU-land. Ta hjälp av Exportrådet, som ger mycket gratishjälp och som har kontor i 50 länder.

2. Välj partner noga
Definiera vilka krav du har på det säljbolag eller annan partner utomlands som du ska samarbeta med. På så sätt blir det lättare att knyta de kontakter som är relevanta för din affär. Exportrådet ger även där hjälp.

3. Ha god likviditet
Du behöver ha tillräckligt med pengar i kassan, eftersom du ofta måste betala det köper rätt långt innan du kan sälja varorna vidare. Dessutom behövs pengar för att klara av kostnader i samband med kundbesök i utlandet.

4. Var smal i ditt erbjudande
Gå inte ut med hela ditt sortiment från början. Det är lättare att kommunicera och marknadsföra ett litet välpaketerat erbjudande, än en otydlig massa.

5. Sälj över nätet
Möjligheten att sälja över nätet har skapat nya möjligheter att sälja utanför Sverige. Det finns exempel på dem som översatt sin svenska hemsida och sedan börjat pröva att sälja utomlands.

6. Se över din prisbild
Tänk på att prisnivåerna skiljer sig mellan länder. Genom att anpassa prissättningen riskerar du inte att gå miste om intäkter. Ofta kan du ta mer betalat utomlands.

Här kan du få mer hjälp:

Exportrådet
Har 50 kontor i världen som bevakar lokala marknader. Företag kan få kostnadsfri hjälp av en exportcoach. 

Open tradegate
Nätverk med leverantörer i utvecklingsländer som vill göra affärer med svenska företag.

Tullverket

Solvit
Bistår med kostnadsfri juridisk hjälp för problem som uppstått vid handel inom EU.

Kommerskollegium
Myndighet för utrikeshandel och handelspolitik.