Guide / AffärerRegeringen vill att fler småföretagare satsar på export. Driva Eget frågade en expert på området vad man ska tänka på innan man satsar.

Det finns en rad saker du måste kontrollera i landet du planerar att exportera till innan du satsar. Förutom grundläggande research kring vem din kund är och vilka konkurrenter som finns, gäller det att göra en mer övergripande research menar Karin Darlington, regional exportrådgivare för Kalmar och Kronoberg på Business Sweden.

– Om man gör sin hemläxa är export ett väldigt bra sätt att växa. Svenska företag tenderar att vara lite för ödmjuka, vi kan gott våga stiga fram och ta plats på den internationella marknaden, säger Karin Darlington.

Ta reda på:

  • Hur prisläget ser ut.
  • Vilken marginal du kan få på den nya marknaden.
  • Det är även viktigt att har koll på vilka lagar, regler, certifieringar som gäller.
  • Vilken betalningsmodell som fungerar i landet.
  • Undersök om det finns någon lämplig samarbetspartner
  • Hur du ska hantera förpackningar, garantier och returer.

Vad finns det för hjälp att få?
– Som småföretagare kan du få rådgivning genom Steps to Export, marknadskoll genom Business Sweden utlandskontor och statistik från vår affärsinformation i Stockholm. Det finns massor av hjälp att få om man vill. Om inte vi kan hjälpa till så hänvisar vi till specialister inom olika områden, säger Karin Darlington.

Det går att få projektstöd om du behöver göra en förstudie på en marknad eller om du ska göra en partnersökning.
– Du kan även få säljstöd på utländska marknader och hjälp att starta utländska dotterbolag, säger Karin Darlington.

Vilka är de största fällorna man som småföretagare ska se upp med?
– Det gäller att inte allt fokus hamnar på företagets export. Då kan din verksamhet på hemmaplan gå allt sämre, säger Karin.

Fler fällor att undvika:

  • Det kan bli dyrt att driva in fodringar i andra länder om en kund inte skulle betala.
  • Ha koll så att inte brandskyddsregler eller andra regler hindrar produkten från att säljas i landet.
  • Om din produkt har fel förpackning, fel pris, fel timing blir den svårsåld.
  • Att produkten, varumärket kopieras eftersom det inte är skyddat.
  • Att du får en för stor order och inte kan leverera.
  • Brist på kunskap om konsumentlagen i landet och inget avtal med agent om uppsägning.

Detta är bra att ha koll på innan du börjar med export:

  • Se över dina finansiella resurser och att du har råd med en långsiktig satsning på en ny marknad.
  • Se till att du har ett kontrollsystem (Ett kontrollsystem innebär att du har rutiner för att se marginaler och volymer per partner och land men också hantering du har i din verksamhet. Tex hur du hanterar livsmedel eller spårbarhet för inköp.)
  • Ha en tydlig vision och uthållighet för företaget.
  • Det är bra att ha ett bollplank i form av styrelse eller rådgivare.
  • Se till att företaget har en vinstdriven och inte volymdriven tillväxtstrategi.
  • Kontrollera så du har tillräckliga interna resurser i form av leveranser från andra och produktionskapacitet för att kunna leverera det du lovar.

Få mer information om hur du kan expandera internationellt här

Läs också: 

”Fler små och medelstora företag måste våga exportera”

Camilla Björkmans blogg :“Damberg, varför är det bara upp till småföretagarna att våga?”