Guide / AffärerVem vill inte läsa om sitt fantastiska företag i tidningen eller på en nyhetssajt? Bra marknadsföring som inte kostar ett dugg. Här tipsar PR-agenterna hur du gör.

Att bli omskriven är inte så svårt som många tror. Inger Lindström och Pia Schiller på Vox PR & Information ger här tre steg för hur du på smartast sätt syns i medier.

Men se upp – du kan inte diktera för medierna hur du och ditt företag ska presenteras.

1. Haka på andra nyheter
Passa på att kontakta medierna när det redan skrivs om en fråga som du kan uttala dig om. Säg att du driver eget som IT- konsult och läser en artikel om hur branschen går nedåt. Då kan du ringa upp nyhetschefen på samma tidning och säga: ”Jag ser att ni har skrivit mycket om det här, men min erfarenhet är …” Presentera sedan din åsikt om saken och hur den skiljer sig från den tidigare artikeln.

2. Lägg dig i debatten
Att skriva en bra debattartikel är en utmaning – men är bra publicitet om en tidning vill ta in den. Tänk på att debattartikeln helst ska ha följande tre komponenter:

  • En tydlig mottagare, till exempel en särskild kommunpolitiker.
  • Peka på något som du tycker är fel.
  • Ge ett förslag på hur det kan lösas.

Det behöver inte alltid vara en debattartikel, utan du kan ha en kontroversiell åsikt om en redan skriven artikel och på så sätt fånga mediernas intresse.
– Säg att du är frisör och tidningarna tipsar om att man ska använda ett visst schampo. Om du då ringer upp och säger att du rekommenderar dina kunder att inte använda schampo alls – då kommer du med något annorlunda. Ta alltså nyheten och vänd och vrid på den, säger Inger Lindström.

3. Bjud på kunskap
Många är rädda att ge ifrån sig information som de egentligen säljer. Men det är ett bra sätt att bli omskriven i medierna, vilket leder till fler kunder än om du höll inne med kunskapen.
– Är du kostrådgivare till exempel kan du bjuda på din kunskap till tidningar som skriver mycket om mat eller välmående, säger Inger Lindström.
Det kan också vara att du bjuder på kunskap om hur man kan göra saker och ting bättre och kanske till och med spara pengar och resurser. En elektriker kan till exempel berätta om hur man på bästa sätt skapar en belysning som spar energi.