Guide / AffärerDet finns flera fördelar med att lyckas exponera ditt företag i tidningsartiklar och tv. Inte bara är det gratis, det är ofta också bättre marknadsföring än att betala för annonser. Vi frågade PR-konsulten Marie Hagberg om de bästa tipsen.

Marie Hagberg är journalist och PR-konsult i grunden, och startade sajten Hjälp En Journalist vid årsskiftet. Sajten fungerar som en kontaktyta där både journalister och personer som vill bli intervjuade kan registrera sig och få kontakt.

– Jag inspirerades av liknande amerikanska sajter, och ville skapa en svensk plattform för idén. Hittills har gensvaret varit väldigt positivt, både skribenter och intervjupersoner har hört av sig och varit nöjda, säger Marie.

Till företagare som vill synas mer rekommenderar Marie att man själv tar kontakt med journalister på ett medium som passar ens företagsnisch.

– För att uppnå maximal effekt är det viktigt att man gör research och väljer ut tidningar, radiostationer ellerwebbplatser som skriver om sådant som passar med företagets image, säger hon. Därför gäller det att vara lyhörd och konsumera mycket media, för att skapa sig en uppfattning om vilka kanaler och inriktningar som finns.

Vad kan man som företagare få ut av att synas i pressen?

– Jämför man med att göra reklam genom exempelvis annonser är det oslagbart – en artikel läses av långt fler personer än en annons. Är man smart och syns i rätt medier kommer det nästan garanterat att generera uppdrag. Som egenföretagare är konkurrensen ofta hård och det gäller helt enkelt att finnas på kartan.