Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så skriver du hela årets blogginlägg – på en vecka

8 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto:Istock

Har du en lugnare period nu innan hösten drar igång? Ägna en vecka åt att skriva nyhetsbrev och blogginlägg för ett helt år, så att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet i höst. Det är fullt möjligt – och kanske resulterar det i en bok. Här ger författarcoachen sina bästa tips.

[caption id="attachment_16528" align="alignright" width="235"]Foto: Alan Howard Ann Ljungberg. Foto: Alan Howard[/caption]

Du som företagare har mycket att vinna på att skriva om ditt expertområde i exempelvis bloggformat. Det menar författarcoachen Ann Ljungberg.
– Det kan ge mycket mer än en helsidesannons i en tidning. Det är lättare att starta en säljkonversation när kunden redan vet vem du är.

Tänk på att ge en bra presentation av det du kan hjälpa till med. Att ge bort din kunskap gratis ska du inte vara rädd för – tvärtom, menar Ann.
– Ta med övningar, sådant som kunden kan tänka ”det här kan jag ju fixa själv”. Ofta behöver kunden stöd för att ta punkterna och göra det till något perfekt. Så på sikt vill läsarna få hjälp av dig som expert. Kanske gå en kurs eller anlita dig som konsult eller coach. Se det som en del av hela ditt expertispaket, säger hon.

Använd också bloggen för att dra trafik till din hemsida. Se till att bloggläsarna kan skriva upp sig på att få mejl från dig. Använd sedan bloggen för att få material till ett nyhetsbrev. Du kan lägga in bara en ingress från bloggen och länka vidare till den.
– Då får du kunderna till din hemsida och de kan se alla saker som du erbjuder där.

Dessutom kan du få hela höstens blogginlägg gjorda på en vecka, menar Ann. Hon håller "Content bootcamp" där småföretagare under en kursvecka skapar material för upp till ett år av nyhetsbrev, blogginlägg och marknadsföringsmaterial.Ett års nyhetsbrev och blogginlägg på en vecka, hur är det möjligt? Här är Anns tips:1. Gör en kalender.
Bestäm först hur ditt år ska se ut. Vilka produkter ska du sälja? Vilka tjänster? Vilka stora evenemang ska du vara med på?

2. Skapa nyhetsbrevsrubriker.
Lista rubriker som passar i nyhetsbreven utifrån kalendern. Vet du exempelvis att du ska börja sälja en produkt i september kan du ha ”teasers” flera veckor innan och en stor artikel vid lansering.

3. Tänk artiklar inte annonser.
Skriv historier, med hinder och motgångar, men en lösning i slutet – inspireras av sagor. Det gör det lättare för läsarna att ta till sig ditt budskap. Även kåserier och krönikor är bra. Berätta varför kunden ska använda dina produkter och tjänster. Skriv om lyckade resultat från andra användare.

4. Lista kundfrågor.
Vill du fylla på med tips så utgå från vilka frågor du brukar få från kunder eller potentiella kunder. Skriv ner så många som du bara kan komma på och så använder du ditt nyhetsbrev eller blogg för att besvara de frågorna. Spåna ner dem så snabbt som möjligt så kommer frågorna att föda nya frågor.

5. Sätt igång och skriv.
Gå igenom alla rubriker och skriv. Det ska inte behöva ta mer än tio minuter eller en kvart per artikel det är inga jättelånga grejer man vill läsa i bloggar och nyhetsbrev.

6. Utgå från kunden.
Kom ihåg att även om du berättar om din expertis ska det inte handla om dig utan om kunden och det kunden kan göra av det du har att erbjuda. Fundera över vem din idealkund är och skriv för dem. Vad vill de veta? Du behöver inte göra alla lyckliga.

7. Dela upp innehållet.
Märker du att något du skriver blir långt så gör en hel bloggserie av det. Då skapar du också förväntan. Säg att du vill lista sex olika steg. Då kan du beskriva ett steg per vecka. I slutet kan du ge bort en liten mini e-bok med alla inlägg. Och har du fler e-böcker i samma ämne blir det en bok till slut.

8. Lämna utrymme för att vara spontan.
Slutligen: Kom ihåg att det fortfarande finns rum för spontanitet. När du har huvuddragen för nyhetsbrevet klara kan du snabbt peta in fler tips och nyheter som dyker upp under året.

BONUS: När veckan äröver och du skrivit din blogg ett tag har du mycket möjligt material till en bok. Du behöver inte vara orolig för att anses tjatig, menar Ann.
– De som tittar i din blogg och läser ditt nyhetsbrev har sällan fullt fokus så det är en tjänst för dina läsare att ge ut innehållet i bokform också.

För att ta steget från blogg till bok gäller det att göra en logisk ordning och fylla i luckor. Kanske behöver du komplettera med intervjuer med kunder och experter? Fylla på med övningar?

Fundera också på om du har kunder och försäljningskanal klar för att ge ut den själv, eller om du vill gå till ett förlag.
– Kontakta dem i så fall med idén, innehållsförteckning och tre kapitel. Nappar de på idén vill de gärna vara med och bestämma struktur. Så länge boken inte är skönlitterär, förstås.

Tidigare publicerad 5 juni 2015.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.