<![CDATA[]]>

Så ska du inte skaka hand – de 5 värsta händerna

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 16 oktober, 2015

En handskakning sänder ut mycket signaler om oss – ändå är många människor dåliga på det. Här är fem exempel på hur du inte ska skaka hand med en ny kund eller samarbetspartner.

Som småföretagare måste vi ofta hälsa på människor och ta i hand. Ofta minns vi då förvånande länge en dålig handskakning.

Geoffrey Beattie är professor och chef för psykologiska vetenskaper vid universitetet i Manchester har att skapat en formel för den ”perfekta handskakningen”.

I en studie tittade de på ögonkontakt, verbal hälsning, Duchennes leende (ler med ögonen och munnen), fullständigheten grepp, torrhet i handen, styrka, handposition, kraft, temperatur händer, struktur händer, kontroll och varaktighet handskakning.

Du har en chans att göra ett första bra intryck, förstöra den inte med en av dessa dåliga handslag:

 1. ”Död fisk”
Ett slappt handslag ger intryck av att du är blyg, ointresserade eller saknar självförtroende. Ha ett måttfullt tryck när du skakar någons hand. Är du osäker kan du alltid försöka att spegla den andra personens grepp.

2. ”Gladiatorn”
Ett smärtsamt handslag är inte precis en bra start för ett möte. Att krossa någons fingrar eller vrida runt handleden så att din hand är på toppen är ett tecken på dominans. Ditt grepp bör inte vara hårdare än vad du skulle använda för att dra ner ett dörrhandtag.

3. ”Shakern”
Det finns ingen anledning att ta någons hand och skaka den hysteriskt upp och ner. Greppa personens hand, skaka den en eller kanske två gånger, håll kvar en sekund och släpp sedan.

4. ”Spejaren”
Har du någon gång skakat hand med en person som tittar runt i rummet för nästa introduktion? Det är inte precis en bra start för ett säljmöte. Låt aldrig dina ögon vandra, oavsett hur frestande det än är. Gå all-in med ögonkontakt och händer.

5. ”Snåljåpen”
Om du ska skaka hand så skaka hand. Att bara erbjuda fingertopparna är som att baka en kaka halvvägs. Det erbjuder samma ingredienser, men det är mycket mindre tillfredsställande.

 

Källa entrepreneur.com